دانشکده شیمی دانشگاه تهران


دسته‌بندی: دانشکده های شیمی
به‌روزرسانی: ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
دانشکده شیمی دانشگاه تهران

معرفی و تاریخچه دانشکده شیمی دانشگاه تهران

در سال 1228 هجری شمسی، میرزا تقی خان امیرکبیر فرمان داد تا در گوشه­ای از ارگ تهران، بنای مدرسه­ای را به سبک مدارس عالی اروپا، به نام دارالفنون آغاز نمایند. شاگردان دارالفنون در سال تأسیس، 105 نفر و 7 نفر از آنان محصل فیزیک و شیمی و دواسازی بودند.

برای تربیت معلم در سال 1297 خورشیدی هنگام وزارت مرحوم احمد بدر (نصیرالدوله) آموزشگاهی به نام دارالمعلمین مرکزی به ریاست آقای ابوالحسن فروغی در تهران تاسیس شد. دارالمعلین مرکزی در مهر ماه ۱۳۰۷ هجری خورشیدی به دارالمعلمین عالی تبدیل شد و سپس در سال ۱۳۱۲ خورشیدی نام آن به دانشسرای عالی تغییر یافت.

دارالمعلمین عالی دارای دو قسمت علمی (رشته‌های ریاضیات، طبیعیات، فیزیک و شیمی) و ادبی (ادبیات، فلسفه، تاریخ و جغرافی) بود، که معلمان ایرانی و فرانسوی در آن تدریس می‌کردند و از سال ۱۳۱۱ به‌سرعت توسعه یافت.

در فروردین سال ۱۳۱۱ دکتر عیسی صدیق از طرف وزارت معارف به ریاست دارالمعلمین عالی انتخاب شد و به پیشنهاد ایشان و تصویب وزارت معارف از تیر ماه ۱۳۱۱ دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل شد و در سال ۱۳۱۲ نام دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی تغییر یافت.

به‌موجب اساسنامه مصوب شورایعالی فرهنگ، دانشسرای عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد که قسمت علمی شامل سه رشته طبیعات – ریاضیات – فیزیک و شیمی بود. اولین آزمایشگاه شیمی دانشگاهی ایران در مهرماه 1311 تاسیس شد و به­تدریج ساختمان و لوازم آن تکمیل شد.

در اواخر بهمن ماه 1312 دکتر علی اصغر حکمت ( وزیر معارف وقت ) پیشنهاد تأسیس دانشگاه را در هیئت وزیران وقت مطرح نموده و مقرر شد بودجه ویژه­ای برای تأسیس ساختمان دانشگاه در نظر گرفته شود. این طرح در تاریخ 8/3/1313 به تصویب مجلس شورای ملّی رسید.

در ابتدا شش دانشکده طب، علوم معقول و منقول، حقوق، علوم و ادبیات راه­اندازی گردید. درسال 1322 دانشکده­های علوم و ادبیات ودانشسرای عالی از یکدیگر جدا شدند، آن دو دانشکده هریک سازمان جداگانه­ای یافت و دانشسرای عالی ضمیمه دانشکده ادبیات شد. رشته شیمی نیز از فیزیک جدا گردید.

در سال 1331-1330 به علت کمی جا و نداشتن تالارهای تدریس، رشته شیمی به همراه سایر رشته‌­های علوم پایه در ساختمان کنونی دانشکده شیمی مستقر شدند.

اطلاعات تماس دانشکده شیمی دانشگاه تهران

وب سایت: schem.ut.ac.ir

تلفن: 02161113301

تلفن: 02166495291

فکس: 02166972074

آدرس: تهران ، خیابان انقلاب ، دانشگاه تهران ، دانشکده علوم ، دانشکده شیمی

مکان دانشگاه تهران در نقشه

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
nunc ultricies amet, venenatis, sit Curabitur id sed lectus ante. eleifend felis