دانشکده شیمی دانشگاه تبریز


دسته‌بندی: دانشکده های شیمی
به‌روزرسانی: ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
مطالعه: حدود ۴ دقیقه
دانشکده شیمی دانشگاه تبریز

معرفی و تاریخچه دانشکده شیمی دانشگاه تبریز

زمینه و مبناء دانشکده شیمی، با تاسیس دانشکده علوم در دانشگاه تبریز پایه‌ریزی شد و در سال 1342 اولین دوره دانشجویان کارشناسی رشته مخلوط «‌فیزیک – شیمی» جهت تحصیل در رشته مذکور پذیرفته شدند.

در سال 1345 دو رشته فیزیک و شیمی تفکیک و بصورت دو گروه آموزشی مستقل درآمدند و اولین مدیر گروه شیمی مرحوم مهندس موسی ژام بودند.

در بدو تشکیل دانشکده های علوم و فنی بطور مشترک در ابتدای خیابان طالقانی فعلی در یک ساختمان یک طبقه قدیمی قرار داشتند که در سال 1346 با ایجاد محوطه جدید (فعلی) دانشگاه تبریز گروه شیمی به ساختمان جنب کتابخانه مرکزی (سمت شرقی) منتقل و سپس در سال 1348 به ساختمان روبروی کتابخانه مرکزی (سمت غربی) محل دانشکده علوم طبیعی فعلی بعنوان یکی از پنج گروه دانشکده علوم منتقل و در طبقه دوم و سوم با آزمایشگاههای مختلف توسعه و تجهیز گردید.

از سال 1348 سمت مدیریت گروه شیمی با جناب آقای دکتر سید مهدی گلابی بود. در سال 1351 این سمت به همکار جدید، آقای دکتر محمدرضا نوری که در آن تاریخ تازه به دانشگاه تبریز استخدام شده بودند محول گردید.

اندیشه ایجاد انستیتو شیمی در سال 1353 توسط مدیریت وقت گروه مطرح و مشتاقانه مورد تائید و پشتیبانی شورای اجرایی که عمدتا متشکل از همکاران محترم و علاقمندی نظیر آقایان دکتر گلابی ، دکتر بلورچیان، دکتر کشاورزی، دکتر پورنقی‌آذر، دکتر انتظامی، دکتر فرهنگی … بودند قرار گرفت.

این فکر پس از ارزیابی جوانب مختلف آن توسط پیش کسوتان وقت گروه پس از تکمیل در سال 1354 بعنوان «پروژه ایجاد انستیتو شیمی در دانشگاه تبریز» توسط مدیریت وقت گروه به دانشگاه ارائه گردید که پس از طی مراحل مختلف اداری کار ساختمانی آن در سال 1355 آغاز شد.

لازم به توضیح است که در این تاریخ آقای دکتر محمدرضا نوری به معاونت دانشکده علوم ارتقاء مقام یافته بودند و آقای دکتر سید محمد بلورچیان پست مدیریت گروه شیمی را داشتند و آقای دکتر سید مهدی گلابی در سمت مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه و آقای دکتر کشاورزی عضو دیگر شورا مدتها در مقام معاونت و ریاست دانشکده داروسازی از مقام و موقعیت‌های ویژه برخوردار بودند که هر یک به نوبه خود در پیشرفت این پروژه نقش فعالانه داشتند.

ازجمله برنامه‌ریزی و آینده‌نگری‌هائی که مدیریت و شورای اجرایی وقت گروه شیمی فعالانه به آن اهتمام نمود، می‌توان به پیش‌بینی نحوه تامین اعضاء هیات علمی انستیتو اشاره کرد که به این منظور، در مورد اعزام مربیان گروه و دانشجویان فرهیخته به خارج از کشور جهت ادامه تحصیل بطور جدی و پی‌گیرانه اقدام گردید.

زمانی که در سال 1361 گروه شیمی وقت موظف گردید برنامه توجیهی توسعه رشته شیمی و انستیتو شیمی را در قالب چهار برنامه پنجساله آتی کشور (برنامه قدیمی) و براساس شاخص‌های آن عرضه نماید، تنها واحد آموزش عالی استان آذربایجان شرقی وقت، شامل دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل فعلی، با جمعیت 78/3 میلیون نفر در زمینه آموزش و پژوهش شیمی، گروه شیمی دانشگاه تبریز بود.

برنامه‌ریزی آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی با پیش‌بینی جمعیت 73/6 میلیون جمعیت استان (دو استان فعلی) در پایان سال 1381 صورت گرفت. اطلاعات کوتاهی از تعداد دانشجویان پیش‌بینی شده در شروع و پایان هر برنامه پنجساله در دو استان و در نهایت در پایان سال 1383 در دانشکده شیمی جهت ارزیابی در دست‌یابی پروژه به اهداف اولیه خود درج شده است.

لازم به توضیح می‌باشد که با ایجاد دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، رشته تربیت دبیر شیمی (کارشناسی) دانشکده شیمی از اوائل برنامه پنجساله سوم تعطیل و در ضمن با توجه به تمرکز فعالیت آموزشی دانشگاه پیام نور و دانشگاه محقق اردبیلی در دوره‌های کارشناسی، دانشکده شیمی بار فعالیت خود را در دوره کارشناسی کاهش و در عوض در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ( ارشد و دکترا) افزایش داده است.

اطلاعات تماس دانشکده شیمی دانشگاه تبریز

وب سایت: chemistry.tabrizu.ac.ir

تلفن دانشکده: 04133340081

دورنگار دانشکده: 04133340191

رئیس دانشکده: 04133393090

معاونت آموزشی: 04133393085

معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی: 04133393076

مدیر امور اداری دانشکده: 04133393090

مدیر آموزش دانشکده: 04133393157

آدرس: تبریز، بلوار ۲۹ بهمن، دانشگاه تبریز

مکان دانشگاه تبریز در نقشه

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
neque. felis risus. Aenean libero quis suscipit eleifend mattis mi,