ساخت اولین موتور تک اتمی جهان


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
ساخت اولین موتور تک اتمی جهان

محققان آلمانی برای اولین بار موفق به ساخت کوچکترین موتور جهان در مقیاس اتم و با تنها یک یون کلسیم شدند.

به نقل از دیلی میل، کوچکترین موتور جهان تنها یک یون کلسیم است که در فرایند یا سیکل کاری دو مرحله‌ای کار می‌کند و با پرتو لیزر خنک شده و با فرایند تداخل الکتریکی گرم می‌شود.

انتشار خبر این دستاورد در رسانه‌ها باعث شگفتی بسیاری از دانشمندان عرصه فیزیک کوآنتوم شد، چرا که با ظهور اولین موتور تک اتمی جهان قطعا باید منتظر عصر شکوفایی ماشین‌های کوآنتومی بود.

در حقیقت عملکرد کوچکترین موتور جهان شبیه به موتورهای پیستونی رایج است به صورتی که پیستون و شاتون در این موتور تنها با یک اتم کلسیم جایگزین شده‌اند.

در این موتور سیکل سرما و گرما در یون کلسیم 40 به کار تبدیل می‌شود. این عملکرد دقیقا مشابه موتورهای احتراق داخلی است با این تفاوت که راندمان کاری در موتور اتمی به مراتب بیشتر است.

دانشمندان برای به حرکت درآوردن یون کلسیم از سیکل تولید گرما و سرما استفاده می‌کنند.

محققان معتقدند که با توجه به حساسیت یون کلیسم در برابر تغییرات دما امکان تغییر در هندسه یون ایجاد شده و یون کلسیم در سیکلی منظم شروع به نوسان می‌کند. پس با استفاده از موتور اتمی می‌توان به بیشترین ضریب در دسترس تبدیل انرژی دست یافت.

پروفسور روسنگل، متخصص و نظریه پرداز فیزیک کوآنتوم دانشگاه مینز آلمان عنوان کرد: مشاهدات ما نشان داد که ماشین‌آلات معمولی را می‌توان تا مقیاس اتم کوچک کرد. در واقع این دستاورد دریچه‌ای تازه از قابلیت دنیای اتم را گشوده است تا بشر در آینده نزدیک شاهد ظهور موج بعدی تحولات در ابزارآلات روزمره مثل یخچال‌، پمپ و سایر وسایل باشد.

برچسب‌ها: ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
Aenean commodo mi, leo facilisis risus