عنصر ناشناخته ای با عدد اتمی 115


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
عنصر ناشناخته ای با عدد اتمی 115
یک گروه بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی محققان سوئدی وجود عنصر ناشناخته‌ای با عدد اتمی 115 را تایید کردند.

این عنصر دارای قابلیت پرتو زایی و عمر آن کمتر از یک ثانیه است و سپس به اتم‌های سبک‌تر تجزیه می‌شود.

آزمایش انجام شده در آلمان، اندازه گیری‌های پیش از این را که توسط گروهی از محققان روسی انجام شده بود را تایید کرد.

"دریک رودولف" استاد فیزیک دانشگاه لوند سوئد گفت: این آزمایش بسیار موفقیت آمیز و یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه علمی طی سال‌های اخیر است.

پس از کشف اولیه عنصر 115 توسط پژوهشگران روسی، تایید مستقل برای اندازه گیری تعداد پروتون‌های واقعی آن ضروری شد.

بر اساس اعلام دانشگاه لوند، محققان با بمباران یک ورقه نازک از آمریکیوم با یون‌های کلسیم، توانستند فوتون‌های مرتبط با تجزیه الفای این عنصر جدید را اندازه گیری کنند ؛ انرژی‌های قطعی از فوتون‌ها با انرژی‌های پرتوی ایکس مورد انتظار، مطابقت داشت.

با وجود این یافته‌ها که نتایج آنها در نشریه Physical Review Letters منتشر شده است این عنصر ابر سنگین باید توسط سازمان‌های شیمی و فیزیک تاییدشود که آنها تصمیم بگیرند آیا آزمایش‌های بیشتری پیش از اعلام کشف این عنصر جدید توصیه شود یا خیر.

دانشمندان موسسه تحقيقات هسته‌اي " دوبنا " در نزديكي شهر مسكو با همكاري محققان آزمايشگاه ملي " لارنس ليورمور" در آمريكا موفق شدند با استفاده از تجهيزات شتاب دهنده ذرات، عناصر شماره 113 و 115 را بوجود آورند.

خواص غير عادی اين دو عنصر كاملا با خواص 92 عنصری كه به طور طبيعي در كره زمين وجود دارند، متفاوت است. عناصر بسيار سنگين با خواص غير عادی احتمالا در پي انفجار ستاره‌های عظيم موسوم به  ابرنواختر و يا در لحظات وقوع انفجار بزرگ نيز به طور طبيعي خلق شده‌اند.

چنين عناصر بسيار سنگيني در شرايط كره زمين پايدار نيستند و تنها در آزمايشگاه و به كمک تجهيزات شتاب دهنده ذرات و شكاف هسته اتم‌ها ممكن است به صورت موقت خلق شوند، اما احتمالا هيچگاه كاربرد روزمره نخواهند يافت.

عنصر شماره 115 كه نام " اونانپنتيوم " براي آن در نظر گرفته شده به مدت يک دهم ثانيه در شرايط آزمايشگاهی پايدار باقی ماند و بعد به عنصر شماره 113 با نام " اونانتريوم " تبديل شد كه اين عنصر نيز بيش از يک ثانيه پايدار باقی نماند.

برچسب‌ها: ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
leo diam consectetur dolor Aliquam fringilla Praesent risus. sem, id, Phasellus libero.