تولید هیدروژن خالص و گاز سنتز با تکیه بر تولید سوخت های پاک


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
تولید هیدروژن خالص و گاز سنتز با تکیه بر تولید سوخت های پاک

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند از طریق یک فرایند شیمیایی، هیدروژن خالص و تکیه بر سوخت های پاک را به تولید برسانند؛ از این هیدروژن می توان در صنایع مختلف از جمله فولاد استفاده کرد.

به گزارش از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هادی ابراهیمی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مدلسازی و مطالعات تجربی تولید گاز سنتز با استفاده از حامل‌‌های اکسیژن پروسکایتی در یک میکرو راکتور به کمک فرآیند چرخه شیمیایی» اظهار کرد: هدف از انجام این پروژه تولید هیدروژن خالص و تکیه بر سوخت های پاک است.

وی با اشاره به اهداف دیگر این پروژه خاطرنشان کرد: از آنجا که کاهش انتشار و ذخیره سازی CO2 در تبدیلات گازی ضروری است این پروژه را اجرایی کردیم.

وی با بیان این که کاربرد میکرو راکتور بستر ثابت در این پروژه برای غلبه بر معایب راکتور های بستر متحرک از جمله ساییدگی ذرات مدنظر بوده است، گفت: در این طرح تولید هیدروژن و گاز سنتز در میکرو راکتور جهت کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مصرف انرژی در مقایسه با روش های موجود توسط شیوه مدلسازی ریاضی بررسی شد و از سوی دیگر روش نوین چرخه شیمیایی جهت این کار تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به روش کار خود در این طرح گفت: با استفاده از روش مدلسازی ریاضی و با بررسی کارهای گذشته پروژه را شروع و با اعتبارسنجی و استفاده در ایده های مطرح شده پروژه را به نتیجه رساندیم.

ابراهیمی با اشاره به کاربرد طرح گفت: از نتیجه این پروژه می توان در صنعت نفت، پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع فولاد بهره برد.

وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: تولید هیدروژن خالص و تکیه بر سوخت های پاک، کاهش انتشار و ذخیره سازی CO2 ، کاربرد میکرو راکتور بستر ثابت برای غلبه بر معایب راکتور های بستر متحرک از جمله ساییدگی ذرات، ساخت راکتور با ابعاد کوچک (از جمله قابل حمل بودن و کاهش مقاومت های انتقال حرارت و جرم) و ارائه مدلی برای درک بیشتر از پدیده های موجود در فرآیند از جمله ویژگی های این طرح به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح هیچگونه نمونه داخلی و خارجی ندارد، عنوان کرد: طرح های ارائه شده توسط داوران بین المللی بررسی و به چاپ رسیده اند.

وی تاکید داشت: کاهش الودگی محیط زیست- کاهش مصرف انرژی- استفاده بهینه از حجم راکتور از جمله مزیت های رقابتی این پروژه به شمار می رود.

وی گفت: تولید هیدروژن و گاز سنتز به عنوان خوراک واحد های تولید متانول، آمونیک، سوخت مایع (مثل بنزین) از گاز طبیعی، احیای سنگ آهن در صنعت فولادمورد استفاده قرار می گیرد.

این مطالعه در مجله Journal of Cleaner Production منتشر شده است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
massa ipsum ut adipiscing Lorem leo. neque. ut leo