دانشمندان در آستانه تولید منبع انرژی پاک نامحدود


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
دانشمندان در آستانه تولید منبع انرژی پاک نامحدود

دانشمندان دانشگاه "ام‌.آی‌.تی" یک گام به تولید منبع انرژی پاک نامحدود نزدیک شدند.

به نقل از دیلی میل، این محققان شیوه‌ای را برای تولید سوخت پلاسمای داغ و فشرده‌ای ارائه داده‌اند که نیروی همجوشی قابل‌توجهی تولید خواهد کرد.

در حالی که تا استفاده از همجوشی هسته‌ای برای نیرورسانی به منازل و نهادهای مختلف فاصله زیادی هست، پلاسمای جدید، گامی مهم در تحقق این هدف خواهد بود.

همجوشی هسته‌ای، نوعی منبع نامحدود انرژی پاک به شمار می‌آید که طی همان فرآیندهای موجود در داخل خورشید حاصل می‌شود. در این فرآیند، هسته‌های عناصر سبک‌تر با استفاده از گرمای فشرده، میادین مغناطیسی و فشار با یکدیگر همجوشی پیدا می‌کنند تا عناصر سنگین‌تر تولید کنند و در چنین فرآیندی انرژی آزاد می‌شود.

با مهار کردن این فرآیند در رئاکتورهای طراحی‌شده، مهندسان قادر به همجوشی دادن اتم‌های هیدروژن با یکدیگر جهت تولید هلیم، مهار کردن انرژی پاک تولید شده و در نهایت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند. برای این که چنین واکنشی رخ دهد، گاز ابر داغ پلاسما در معرض فشار قرار می‌گیرد و این فشار، اتم‌ها را به یکدیگر فشرده کرده و آن‌ها را وادار به واکنش می‌کند.

به تازگی، تیمی از دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی نوع جدیدی از پلاسما را ارائه داده‌اند که میزان انرژی تولیدشده طی این فرآیند را افزایش می‌دهد. در طول آزمایش‌های انجام شده، پلاسمای جدید منجر به افزایش مقادیر یون‌ها تا حد تولید انرژی‌ مگاالکترون‌ولت (MeV) شد و این مقادیر، بیش از آنچه بود که تا پیش از این بدست آمده بود.

در اکثر رئاکتورها پلاسما از فقط دو نوع یون دوتریم و هیدروژن یا دوتریوم و هلیم 3 تشکیل شده و حضور هلیم در این ترکیب غالب است. اما رویکرد جدید از سوختی استفاده می‌کند که از سه نوع یون هیدروژن، دوتریوم و هلیم 3 تشکیل شده است.

محققان دانشگاه ام‌آی‌تی با کمک دانشمندان "آزمایشگاه فیزیک پلاسما" در بروکسل پلاسمای جدید را در رئاکتور Alcator C-Mod متعلق به دانشگاه ام‌آی‌تی آزمایش کردند. نتایج بدست آمده به حدی موفقیت‌آمیز بود که دانشمندان بزرگ‌ترین ابزار همجوشی اروپا موسوم به Joint European Torus (JET) در انگلستان به دنبال انجام همین آزمایش‌ها هستند.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
leo. elit. felis felis Curabitur justo adipiscing libero luctus mi, tristique