تصفیه هزار لیتر آب با 8 گرم نمک طعام


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
مطالعه: حدود ۴ دقیقه
تصفیه هزار لیتر آب با 8 گرم نمک طعام

پژوهشگران ایران به عنوان سومین کشورجهان به دانش فنی گندزدایی آب به روش الکترولیز نمک طعام غشایی دست یافتند که قادر به تصفیه هزار لیتر آب در کمتر از سه ثانیه با استفاده از 8 گرم نمک طعام است.

محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در یک اقدام نوآورنه اقدام به جایگزینی گاز خطرناک کلر با نمک طعام در فرایند گندزدایی آب کردند که یک روش ایمن، آسان و کم هزینه برای تهیه آب سالم برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می آید.

مجری طرح الکترولیز نمک طعام غشایی درباره کاربردهای این تکنولوژی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: کاربرد اصلی این تکنولوژی، ضدعفونی کردن آب با روش مولتی اکسیدان است که محصول نهایی آن برای تصفیه میکروبی آب آشامیدنی، آب استخر و به طور کلی آب با مصارف گوناگون به کار می رود.

حامدرضا فقیهی افزود: در روش های سنتی برای ضدعفونی کردن آب استخرها و مخازن آب آشامیدنی از گاز کلر، پودر کلر و آب ژاول استفاده می شود که با تهدیدهایی روبه رو است و همواره احتمال نشت گاز سمی و خفه کننده کلر در این محیط ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، هیتلر در جنگ جهانی از کلر برای ساخت بمب های شیمیایی استفاده کرد و اکنون نیز گروه های تروریستی داعش از این گاز برای مسموم کردن مردم بی گناه سوریه استفاده می کنند.

مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان ایده گران سورن آب ادامه داد: در دنیا فعالیت هایی برای ارائه شیوه های جایگزین روش های سنتی و پرخطر در فرآیند گندزدایی آب آغاز شده است و اکنون ما بعد از آمریکا و آلمان، سومین کشوری هستیم که به دانش فنی گندزدایی با نمک طعام غشایی دست یافته ایم.

وی به آغاز مطالعات مرتبط با این تکنولوژی جدید توسط دکتر تقی عبادی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از هفت سال قبل اشاره کرد و گفت: در این مدت با همکاری و تلاش محققان و استادان این دانشگاه، انتقال تکنولوژی، بومی سازی دانش فنی و ساخت دستگاه گندزدایی آب به روش الکترولیز نمک طعام غشایی به سرانجام رسیده است.

فقیهی درباره نحوه عملکرد این دستگاه توضیح داد: مواد مصرفی دستگاه الکترولیز، نمک طعام و جریان الکتریسیته است که میزان نمک مصرفی با توجه به حجم آب، به صورت هوشمند تنظیم شده و به داخل رآکتور دستگاه کشیده می شود و پس از گذراندن الکتریسیته و فرآیند الکترولیز، محصول نهایی از دستگاه خارج و در یک مخزن ذخیره می شود و برای گندزدایی آب شبکه، مخزن یا استخر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی درخصوص هزینه مواد مصرفی این فرآیند الکترولیز نیز اظهار داشت: راه اندازی سیستم به سرمایه گذاری اولیه نسبتا قابل توجهی نیاز داشت ولی ولی در طول بهره برداری، این هزینه ها جبران می شود.

به گفته فقیهی، در این دستگاه برای تصفیه هزار لیتر آب، 8 گرم نمک طعام و 14 وات الکتریسیته مصرف می شود که علاوه بر هزینه بسیار ناچیز، مواد در دسترسی هستند و همین امر، هزینه های اقتصادی طرح را توجیه می کند.

این فناور جوان تصریح کرد: این سیستم می تواند تصفیه آب را در ظرفیت های بسیار کم تا بسیار زیاد انجام دهد و قادر به گندزدایی 350 لیتر آب در ثانیه است که سرعت و حجم قابل قبولی محسوب می شود.

وی اجرای آزمایشی این پروژه در کشور را موفقیت آمیز خواند و گفت: درحالیکه شرکتهای اروپایی، این فرآیند را در ابعاد نیمه صنعتی اجرا می کنند ما موفق به انجام آن در ابعاد صنعتی و کاملا منطبق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران شده ایم.

به گفته فقیهی اجرای پایلوت این پروژه از دو سال قبل با نصب دستگاه در مناطق محروم جنوب کشور و بخش هایی از جزیره مینو و منطقه آزاد اروند آغاز شده و اکنون تصفیه آب آشامیدنی 16 هزار نفر از ساکنان این مناطق به وسیله این سیستم تامین می شود.

وی همچنین از نصب دستگاه های گندزدایی آب به شیوه الکترولیز نمک طعام در یک سوم شهر آبادان خبر داد و گفت: در دهه فجر امسال شاهد افتتاح رسمی این پروژه در آبادان خواهیم بود و درصورت تامین اعتبارات لازم، دستگاه های جدید ضدعفونی آب را برای کل شهر نصب خواهیم کرد. دستگاه گندزدایی آب به روش الکترولیز نمک طعام غشایی در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور همزمان به هفته پژوهش (هفته آخر آذرماه 95) رونمایی شد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
et, dapibus vel, mattis pulvinar elementum libero