طیف شعله‌های رنگی شمع تولد


دسته‌بندی: ویدئو کلیپ
به‌روزرسانی: ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
طیف شعله‌های رنگی شمع تولد

قسمت های رنگی شعله شمع ها به دلیل تحریک عناصر شیمیایی خاصی است که در موم مخلوط شده اند.

هنگامی که شعله‌های رنگی شمع تولد از طریق یک توری پراش (Diffraction grating) مشاهده شوند، فرکانس های انتشار یافته (توسط الکترون هایی که بین سطوح انرژی کوانتومی پرش می کنند) منجر به تشکیل هاله‌هایی رنگی در کنار هم می‌شوند. زیرا توری، نور را به طیف ساطع شده توسط هر شعله جدا می کند.

شمع زرد دارای یک خط انتشار قوی زرد/نارنجی از سدیم است، شمع قرمز دارای خطوط قرمز و نارنجی قوی از استرانسیوم است و شمع‌های آبی و سبز دارای دسته‌ای از خطوط بنفش/آبی/سبز از مس و احتمالاً پتاسیم هستند.

توجه داشته باشید که نوک درخشان فتیله، یک خط نازک از طیف کامل پیوسته ایجاد می کند.

توری پراش (Diffraction grating)

آرایه‌ای تکراری از عنصرهای پراشان، مانند روزنه‌ها یا مانع‌ها، که اثر آن‌ها ایجاد تغییرات تناوبی در فاز، دامنه یا هر دوی آن‌ها در یک موج خروجی است، یک توری پراش نامیده می‌شود. به‌طور عمومی‌تر هر ویژگی اپتیکی که در ساختار ماده تکرار شود، توری را تشکیل می‌دهد.

هنگامی که نور به توری پراش برخورد می‌کند، پراشیده می‌شود و پس از عبور از توری می‌توان طرح تداخلی موج نور را روی پرده مشاهده کرد.

یک لامپ رشته ای که از طریق یک توری پراش مشاهده می شود.

این طرح تداخلی چندگانه که حاصل از تداخل نور در شکاف‌های بسیار زیاد توری است، باعث به وجود آمدن قله‌های شدتی روی پرده می‌شود که مکان این قله‌ها در نمودار شدت بر حسب فاصله از نوار مرکزی قابل مشاهد است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
massa diam ut felis commodo neque. leo.