دانلود نرم افزار ISIS Draw


دسته‌بندی: نرم افزار
به‌روزرسانی: ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
مطالعه: حدود ۶ دقیقه
دانلود نرم افزار ISIS Draw

نرم افزار  ISIS Draw یکی از کم حجم ترین و سریع ترین نرم افزارهای رسم و چاپ ساختارهای ملکولی در شیمی معدنی و آلی میباشد .
یکی از معضلات اکثر علاقمندان و دانش پژوهان رشته شیمی مخصوصا به هنگام آماده سازی تحقیق ، مقاله و یا پایان نامه های درسی ، رسم شکلهای پیچیده ملکولی و اضافه کردن آن به سایر قسمتهای مورد نظر میباشد .
در تقریبا اکثر برنامه های گرافیکی و طراحی عادی توانایی رسم چنین اشکالی اگر ممکن باشد بسیار دشوار و مستلزم صرف زمان زیاد و به کار بردن دقت کافی میباشد .

ISIS

نرم افزار  ISIS Draw علاوه بر طرح ساختمانهای بنیادی در شیمی آلی دارای کتابخانه گسترده ای از مواد و ساختارهای پایه شامل موارد زیر میباشد :
Alpha Sugars - Amino Acids - Aromatics - Arrows - Bases - Beta-D-Sugars - Bicyclics - Carbonyls - Chains - Crown Ethers - D-Sugars - Down L-Amino Acids - Functional Groups - Fused Rings - Heterocyclic Rings - L-Amino Acids - More Rings - Nitrogen - Orbitals - Phosphorus - Polycyclics - Rings - Up L-Amino Acids
در این نرم افزار از بسیاری از فرمتهای رایج در میان نرم افزارهای شیمی پشتیبانی گردیده است نظیر CPSS Rxnfile ،
Rxnfile ، REACCS Rxnfile ، TGFfile
و نکته جالب اینکه امکان ترسیم سه بعدی نیز در نرم افزاری با این حجم البته به صورت محدود موجود میباشد .
بر خلاف اکثر نرم افزارهای طراحی مهندسی این نرم افزار داری حجم کم و سرعت بالا میباشد.

نگاه کلی به برخی از امکانات ISISDraw 2.5

رسم ساختارها با استفاده از template tools و template pages:

برای رسم مولکول می‌توانید از نوار ابزار template tools استفاده كنید:در این نوار ابزار، تعدادی از قالبهای آماده مشاهده می شود كه برای انتخاب هر كدام روی آن كلیك كنید، سپس:
1- برای قرار دادن قالب در یك جای خالی، روی آن نقطه از صفحه كلیك كنید.
2- برای جوش دادن قالب به یك پیوند موجود، روی آن پیوند كلیك كنید.
3- و برای اتصال آن با یك پیوند ساده به یك اتم موجود، روی آن اتم كلیك كنید.

ISIS1

شكلهای آماده بیشتر و هم‌چنین اشكالی مانند اوربیتال‌ها و... را می‌توانید از منوی Templates انتخاب و وارد كنید:

ISIS2

رسم پیوندها و زنجیرها:
برای رسم یك پیوند، روی یكی از ابزارهای پیوند مانند  ISIS3  یا  ISIS4  در نوار ابزار عمودی كلیك كنید و پیوند را در جای مورد نظرتان قرار دهید.

برخی از آیكونهای نوار ابزار عمودی دارای فلش كوچكی در گوشه خود هستند. با كلیك روی اینگونه ابزارها و نگه‌داشتن کلید ماوس، ابزارهای دیگری نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. مثلاً می توانید بدینوسیله پیوندهای دوگانه و سه‌گانه و... را رسم كنید:

ISIS5

برای تغییر نوع پیوندی كه قبلا رسم شده است، از نوار ابزار نوع پیوند مورد نظر خود را انتخاب كرده و روی پیوند موجود كلیك كنید.
برای رسم زنجیر كربنی بر روی ابزار  ISIS6  كلیك كرده و سپس در محل مورد نظر كلیك كرده و موس را بكشید تا طول زنجیر به مقدار موردنظر برسد.

برای پاک کردن قسمتی از ساختا ر رسم شده از ابزار پاک کن استفاده کنید.

مشخص‌كردن نماد اتم‌ها:

برای قرار دادن یك اتم در جای مشخصی از صفحه، ابزار را انتخاب كرده ودر جای مورد نظر كلیك كنید.‌ آن‌گاه نام اتم را وارد كنید و كلید اینتر را بزنید.

برای درج بار اتم كافی پس از نوشتن علامت شیمیایی اتم بار آن را بنویسیم و خود برنامه آن را به‌طور خودكار تصحیح می‌كند. مثلاً اگر بنویسیم +Ca2 خودبه‌خود به +Ca2 تبدیل می‌شود.

برای درج ایزوتوپ، كافی است قبل از علامت عنصر، عدد جرمی آن را بنویسیم. مثلاً: 16O

در مولكولی كه رسم كرده‌اید، اگر نام عنصری درج نشده باشد، كربن در نظر گرفته می‌شود. H ها نیز به‌طور پیش‌فرض نشان داده نمی‌شوند برای اینكه Hهای روی یك اتم نشان داده شوند، بر روی آن اتم كلیك كرده و Object > Edit Atom را انتخاب كنید و قسمت Hydrogens را از حالت off خارج كنید. ( برای انتخاب یك اتم یا پیوند یا مولكول از ابزار Select در بالای نوار ابزار عمودی استفاده می‌كنیم.)

كنترل نهایی:
بعد از رسم مولكول برای اینكه از صحیح بودن ساختار خود از لحاظ شیمیایی مطمئن شوید، می‌توانید در نوار ابزار افقی از آیكون Chem Inspector  ISIS7  استفاده كنید. اگر اشكالی در مولكول وجود داشته باشد در این قسمت به شما تذكر داده می‌شود.

برای اینكه مولكول دارای طول پیوند و زوایای پیوندی یكنواختی شود، مولكول را با ابزار Select انتخاب كنید و پس از آن Object > Clean Molecule را از نوار منو انتخاب كنید.

برای استفاده از مولكول طراحی شده، در نرم افزار های دیگر مانند Word، می‌توانید با كشیدن ابزار Select به دور آن، آن را انتخاب كرده و پس از كپی‌كردن، در برنامه مورد نظرتان Paste كنید.
مشاهده مولکول به صورت سه بعدی:

مولکولی را که طراحی کرده‌اید می توانید به‌صورت مدل‌های مختلف سه بعدی نیز مشاهده کنید. برای این کار کافی است View Molecule in RasMol را از منوی Chemistry انتخاب کنید. در پنجره باز شده از منوی Display نوع مدل موردنظر را انتخاب کنید. مثلاً گلوله و میله یا فضا پرکن یا ... . حال می‌توانید با موس مولکول را در فضا بچرخانید.
برای راهنمایی بیشتر در مورد امکانات نرم افزار، کلید F1 را فشار دهید و سپس Using  ISIS/Draw را انتخاب کنید.

برای دانلود این نرم افزار اینجا کلیک کنید

پسورد:  www.chemgroup.ir

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
felis in Lorem pulvinar porta. dapibus suscipit libero. Donec ultricies Praesent sed