شناسایی ماده ای ناشناخته که نیمی از جهان هستی را تشکیل داده است


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
شناسایی ماده ای ناشناخته که نیمی از جهان هستی را تشکیل داده است

دو گروه مستقل از محققان توانستند ماده‌ای را شناسایی کنند که می گویند نیمی از جهان هستی را تشکیل داده ولی تاکنون ناشناخته بوده است.

به گزارش از ساینس دیلی، پیش از این محققان بر اساس مدل‌سازی‌های کامپیوتری پیش‌بینی کرده‌ بودند که میزان ماده موجود در جهان باید دو برابر چیزی باشد که براساس مشاهدات کیهانی شناسایی شده است و اکنون دو گروه از محققان توانستند این ماده گم شده را شناسایی کنند.

این ماده اسرارآمیز که حدود 80 درصد جرم جهان هستی را به خود اختصاص داده و تاکنون با عنوان ماده سیاه شناخته می‌شد، از ذراتی موسوم به بریون تشکیل شده است.

این ذرات زیر اتمی سنگین از سه ذره بنیادی کوارک ساخته شده‌اند. محققان توانستند بریون‌های گم شده را در فضای بین رشته‌های گازی که کهکشان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند، بیابند.

از آنجا که این گازها چندان داغ نیستند و انرژی زیادی را آزاد نمی‌کنند، با استفاده از تلسکوپ‌های اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند به همین علت محققان از اثر سونیائف زلدوویچ که رفتار نور باقی‌مانده از انفجار عظیم را هنگام عبور از میان گازهای داغ توصیف می‌کند، برای مشاهده این گازها استفاده می‌کنند.

در واقع با عبور نور از این رشته‌های گازی، بخشی از الکترون‌های گاز پراکنده شده و گاز یونیزه موجب اعوجاج پس زمینه مایکروویو کیهانی می‌شود.

محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهواره پلانک تلاش کردند، این پدیده را مدل‌سازی کنند و در نهایت توانستند ذرات بریون را در بین رشته‌های گازی بیابند.

قرار است نتایج این تحقیقات در قالب دو مقاله در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شود.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
libero elementum id Curabitur venenatis elit. odio