سلول خورشیدی که در نبود خورشید هم کار می کند


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
سلول خورشیدی که در نبود خورشید هم کار می کند

محققان چینی سلول خورشیدی که در نبود خورشید هم کار می کند ساخته اند که با استفاده از انرژی حاصل از بارش باران یا تابش آفتاب، برق تولید می کند.

به نقل از گیز­مگ، انرژی خورشیدی در همه جا به عنوان یک انرژی مفید در حال تبدیل شدن به حالات مختلف است. اما هنوز هم یک ضعف بزرگ دارد که آن هم نبود تابش خورشید است.

در حال حاضر یک تیم تحقیقاتی از مهندسان چینی، یک سلول خورشیدی دو منظوره تولید کرده اند که می تواند در هنگام بارش باران یا تابش خورشید، با استفاده از نوعی الکتریسیته تماسی موسوم به اثر برق مالشی (triboelectric effect)، انرژی های حاصل از حرکات قطرات باران که روی سطح این سلول خورشیدی می ریزد را دریافت کرده و برق تولید کند.

سلول خورشیدی که در نبود خورشید هم کار می کند

نانو ژنراتورهای برق مالشی (TENGs) با استفاده از اصطکاک دو ماده که با هم در تماس مختصری هستند، شارژی تولید می کند که به عنوان الکتریسیته ساکن شناخته می شود.

این تکنیک می تواند در برداشت انرژی حاصل از حرکات یا لرزش های بین لباس ها، چرخ های اتومبیل، زمین یا صفحه های لمسی مفید باشد.

سطح بالایی این سلول خورشیدی زمانی فعال می شود که قطرات آب روی سطح آن بریزد و پلیمرهای موجود در آن را با سطح زیرین در تماس سازد. برای حصول اطمینان از اینکه سلول های فتوولتاییک (یکی از انواع سامانه های تولید برق از انرژی خورشید) در زمان آفتاب نیز هنوز کار می کنند، هر دو لایه پلیمر شفاف هستند.

این برای نخستین بار نیست که محققان با استفاده از نانو ژنراتورهای برق مالشی سلول های خورشیدی را در شرایط آب و هوایی دیگری، کاربردی تر می سازند اما تیم محققان این دستگاه اظهار کردند که این دستگاه جدید طراحی ساده تری دارد و کم حجم تر بوده و تولید آن آسان تر از نمونه های دیگر است.

نتایج این تحقیقات در مجله ACS Nano منتشر شد.

لینک مقاله در مجله ACS Nano

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
nunc efficitur. neque. Phasellus mi, lectus in felis justo Aenean tristique