ساخت یک دستگاه خورشیدی ارزان برای تصفیه آب


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
ساخت یک دستگاه خورشیدی ارزان برای تصفیه آب

محققان موفق به طراحی و ساخت یک نوع جدید از مخازن خورشیدی شدند که می‌تواند روزانه دو برابر گذشته آب شیرین و تصفیه شده تولید کند.

به نقل از گیزمگ، از این فناوری می‌توان در مناطقی استفاده کرد که  آب پاک به راحتی در دسترس نبوده و آبهای کثیف و یا شور را به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

دستگاه‌های پیشین حرارت را از نور خورشید جذب کرده و از آن برای تبخیر آب استفاده می‌کردند. در این فرآیند، آلاینده‌ها در یک ظرف جمع شده و آب شیرین و تصفیه شده در ظرف دیگری تقطیر می‌شود.

مخازن خورشیدی که پیشتر توسط محققان طراحی و توسعه یافته بود از قیمت بالایی برخوردار بودند.

اما در حال حاضر این محققان برای توسعه مخازن خورشیدی جدید، از کاغذی که با کربن پوشش داده شده استفاده کردند که به گفته آنها ارزان تر بوده و بیش از دو برابر دستگاه‌های موجود کارآمد است.

یک تیم تحقیقاتی متشکل از اعضای دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو (UB)، دانشگاه فودان در چین و دانشگاه  ویسکانسین مدیسون موفق به ارتقا مخازن خورشیدی شدند.

مخازن خورشیدی می‌توانند برای مردم کشورها و یا مناطق فاجعه زده بسیار سودمند باشند.

محققان این پژوهش برای غلبه بر مشکلات پیشین، نسخه سفارشی این مخازن را طراحی کرده و آن را ژنراتور بخار خورشیدی نامگذاری کردند.

این فناوری جدید به اندازه یک یخچال کوچک بوده و و از فوم پلی استیرین و یک کاغذ هیدروفیلیک پرمنفذ که با دوده پوشیده شده ساخته شده است.

محققان این دستگاه را بر روی آب شناور کرده و دوده، نور خورشید را جذب کرده و از آن برای تبخیر آب جذب شده توسط کاغذ استفاده می‌کند.

این دستگاه جدید به جای گرم کردن بخش عمده ای از آب، انرژی خود را فقط صرف آب های سطحی کرده و آنها را در  44درجه سانتی گراد تبخیر می‌کند.

این کار به مخزن اجازه می‌دهد که تا 88 درصد بهره‌وری داشته باشد که به اعتقاد این تیم تحقیقاتی، این رقم یک رکورد در بازده حرارتی محسوب می‌شود.

در نتیجه دستگاه می‌تواند بین 3 و 10 لیتر آب تصفیه شده در روز تولید کند که این میزان در مقایسه با دستگاه‌های فعلی که بین 1 تا 5 لیتر آب تولید می کنند، میزان قابل توجهی است.

این پژوهش در مجله Global Challenges به چاپ رسیده است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
ipsum sed id, vulputate, Praesent nec efficitur. Aenean