ساخت کیف‌ ضد ‌بمب برای ایمنی پروازهای تجاری


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
ساخت کیف‌ ضد ‌بمب برای ایمنی پروازهای تجاری

دانشمندان دانشگاه شفیلد موفق به ساخت نخستین کیف ضد ‌بمب برای مهار انفجار بمب‌های احتمالی در پروازهای تجاری و حفظ جان مسافران در برابر حملات تروریستی شدند.

دانشمندان معتقدند که با قراردادن بمب‌های احتمالی در کیف‌های ضد بمب، احتمال آسیب‌دیدن هواپیما و به خطر افتادن جان مسافران به حداقل خواهد رسید.

کیف ضد بمب از چندین لایه الیاف بسیار مقاوم محصور در کامپوزیت ساخته شده که در شرایط فشار و دمای بالا مقاومت بسیار زیادی دارد.

محققان در مورد جنس الیاف به کار رفته در کیف ضد بمب اظهار کردند: الیاف به کار رفته در کیف ترکیبی از الیاف آرامید، فیبرهای مورد استفاده در صنایع هوا و فضا و در نهایت الیاف جلیقه‌های ضدگلوله است.

دکتر اندرو تیاس، متخصص مهندسی مواد از دانشگاه شفیلد عنوان کرد: در ساخت کیف ضد بمب از موادی با انعطاف‌پذیری بالا جهت جذب قدرت انفجار و موج قدرتمند ناشی از مواد منفجره استفاده شده است.

وی در ادامه افزود: در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که کیف ضد بمب از مقاومت لازم در برابر انفجار در نمونه‌های آزمایشی هواپیماهای بوئینگ 747 و ایرباس 321 برخوردار است.

محققان با بررسی فرایند انفجار مواد منفجره در کیف ضد بمب به کمک دوربین‌های پرسرعت دریافتند که در زمان انفجار الیاف سازنده کیف به حداکثر انبساط می‌رسند اما هرگز پاره نمی‌شوند.

الیاف آرامید (Aramid fibers)
یک نوعی از الیاف مقاوم در برابر حرارت و الیاف مصنوعی قوی می‌باشد. آرامید در هوا فضا و برنامه‌های نظامی، زره بالستیک و مواد مرکب بالستیک مورد استفاده در لاستیک دوچرخه کاربرد دارد، و یک جایگزین برای آزبست نیز می‌باشد. نام آرامید یک واژه مرکب برگرفته از دو واژه «پلی آمید و آروماتیک» است. آرامید، الیافی هستند که در آن مولکول‌های زنجیره‌ای به شدت در امتداد محور فیبر هستند، به طوری که قدرت پیوند شیمیایی را می‌توان استفاده کرد.

یک فرا آرامید
یک فرا آرامید

پلی آمید آروماتیک (آرامید) برای اولین بار در برنامه‌های کاربردی تجاری در اوایل ۱۹۶۰، همراه با فیبر متا آرامید توسط شرکت دوپونت به عنوان HT-1 و سپس تحت نام تجاری نومکس تولید شد. این فیبر، شبیه به الیاف پارچه لباس عادی می‌باشد، و به خاطر مقاومت زیاد در برابر گرما، آن را به آتش نگرقتن و ذوب نشدن نیز می‌شناسند. آرامید به طور گسترده در تولید پوشاک محافظ، تصفیه هوا، عایق‌های حرارتی و الکتریکی و همچنین به عنوان یک جایگزین برای آزبست استفاده می‌شود. متا آرامید نیز در هلند و تیجین ژاپن تحت نام تجاری کانکس، در کشور کره توسط شرکت تورای با نام تجاری آراوین، در چین توسط یانتای تایهو تحت نام تجاری ستاره جدید (New Star)، تولید می‌شود. بر اساس تحقیقات پیشین که توسط شرکت مونسانتو و بایر، فیبر فرا آرامید با سرسختی بسیار بالاتر و مقاومت کششی نهایی بالاتری نیز در ۱۹۶۰–۱۹۷۰ توسط دوپونت و آکزونوبل توسعه داده شده بود. کارهای زیادی توسط استفانی کولک در سال ۱۹۶۱ در دوپونت انجام شد، و این که این شرکت برای اولین بار به معرفی یک فرا آرامید به نام کولار در سال ۱۹۷۳ پرداخت. فرا آرامید در بسیاری از برنامه‌های کاربردی با تکنولوژی بالا، از جمله هوا فضا و برنامه‌های نظامی، جلیقه زد گلوله کاربرد دارد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
elit. leo neque. ut ipsum dapibus