ساخت دستگاه جیبی برای شمارش و تعیین ابعاد نانو ذرات


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
ساخت دستگاه جیبی برای شمارش و تعیین ابعاد نانو ذرات

دستگاه 700 گرمی در اندازه جیبی و با قدرت تفکیک زمانی یک ثانیه ساخته شده است که با استفاده از آن می توان علاوه بر شمارش، ابعاد نانوذرات و میانگین قطر و مساحت سطحی آنها را نیز به سرعت تشخیص داد.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کوچک بودن این ابزار یکی از مزیت های آن است که می توان به سادگی آن را به هر نقطه ای حمل کرد. این دستگاه با باتری کار می کند و قادر است به مدت 8 ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد به کار خود ادامه دهد. اطلاعات جمع آوری شده روی حافظه این دستگاه ذخیره شده و قابل انتقال به رایانه با استفاده از کابل USB است.

این شمارشگر نانوذرات که Testo DiSCmini نام دارد، می تواند ذرات معلق موجود در فضای محیط کار را نیز اندازه گیری کند و به این ترتیب میزان آلودگی های ایجاد شده توسط دوده ، بخار لحیم کاری و نانومواد صنعتی را اندازه گیری کند.

این ابزار قادر به اندازه گیری نانوذرات از 10 تا 700 نانومتر است و برای غلظت های بین هزار تا یک میلیون ذره در هر سانتی متر مکعب مناسب است. دقت اندازه گیری این دستگاه بستگی به شکل نانوذرات و توزیع آن و همچنین غلظت نمونه دارد. نتایج نشان داده است که در مقایسه با روش استاندارد CPC دقت این روش 10 تا 20 درصد است.

برخلاف دیگر ادوات که در محیط سیال کار می کنند، این دستگاه می تواند هر نوع ماده ای به جزء ترکیبات رادیواکتیو را شناسایی کند. بنابراین در موقعیتی می توان از آن استفاده کرد و نیاز به غوطه وری نمونه نیست.

یکی از کاربردهای این دستگاه آن است که در محیط های شغلی برای تشخیص میزان آلودگی فضای کار استفاده شود. پاسخ دهی این دستگاه بسیار سریع است و می تواند در محیط های مختلف استفاده شود؛ به ویژه در جاهایی که نیاز به ارزیابی سریع و آسان است و لازم است مقدار غلظت نانوذرات در محیط و همچنین میانگین ابعاد آنها به دست آید.

برچسب‌ها: ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
Phasellus Praesent Donec ante. fringilla et, quis, non suscipit