تولید گرافن با استفاده از مخلوط‌کن خانگی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
تولید گرافن با استفاده از مخلوط‌کن خانگی

grafen

محققان ایرلندی روش جدیدی ابداع کرده‌اند که امکان تولید گرافن بوسیله دستگاه مخلوط‌کن خانگی را فراهم می‌کند.

گرافن به عنوان ورقه‌ای دو بعدی از اتم‌های کربن در یک پیکربندی شش ضلعی (لانه زنبوری)، سخت‌ترین و نازک‌ترین ماده‌ای است که بشر تاکنون به آن دست یافته ‌است؛ این ماده جادویی می‌تواند انقلابی در صنایع مختلف ایجاد کند.

محققان کالج ترینیتی دوبلین روش جدیدی برای تولید گرافن در منزل با استفاده از دستگاه مخلوط‌کن خانگی ابداع کرده‌اند؛ در این روش پودر گرافن، سورفاکتانت خانگی (مایع ظرفشویی) و آب در مخلوط‌کن با سرعت بالا به مدت نیم ساعت مخلوط می‌شوند.

محصول نهایی به کیفیت گرافن تولیدی در آزمایشگاه‌های صنعتی نیست، اما فرآیند جدید بسیار کاربردی بوده و می‌تواند در آینده برای تولید مقادیر بالای گرافن به منظور ساخت دستگاه‌های الکترونیک سریع‌تر تا تولید بطری آب مورد استفاده قرار گرفته و باعث کاهش مصرف پلاستیک شود.

به گفته «کلمن» سرپرست تیم تحقیقاتی، تعادل درست گرافن و سورفاکتانت خانگی به یک طیف‌سنج آزمایشگاهی نیاز داشته و جدا کردن مواد از محلول سخت‌تر است، اما این فرآیند گام مهمی برای تولید مقادیر قابل توجه و ارزان قیمت گرافن محسوب می‌شود.

نتایج مطالعات اولیه نشان می‌دهد، فرآیند ابداعی محققان ایرلندی از مخلوط‌کن خانگی تا دستگاه‌های صنعتی به لحاظ مقیاسی تعمیم‌پذیر است؛ یک مخزن 10 هزار لیتری قادر به تولید 100 گرم گرافن در ساعت است، درحالیکه نرخ تولید در حال حاضر تنها 0.4 گرم در ساعت است.
نتایج این دستاورد در مجله Natural Materials منتشر شده است.

برچسب‌ها: , ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
ipsum justo pulvinar Praesent venenatis fringilla sit leo commodo et, elit.