تولید ضد زنگ نانویی مقاوم به خوردگی توسط محققان ایرانی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
تولید ضد زنگ نانویی مقاوم به خوردگی توسط محققان ایرانی

محقق دانشگاه صنعتی اصفهان دریک طرح مشترک تحقیقاتی با همکاری بخش تحقیق وتوسعه‌ شرکت تولید رنگ پارسین کیان وزین موفق به تولید آزمایشگاهی یک ضدزنگ نانویی مقاوم به خوردگی شده است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، طاهره سادات علاءالدینی مجری طرح گفت: ازاین محصول می‌توان به‌عنوان یک پوشش محافظ در برابرخوردگی در صنایع ساختمانی استفاده کرد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه خوردگی یک فرآیند خود به خودی است، سالیانه خسارت‌های آن موجب صرف هزینه‌های هنگفتی درسراسر جهان می‌شود، فرآیند خوردگی علاوه برخسارت‌های مالی، خسارت‌های جانی زیادی را نیز موجب می‌شود.

وی اظهارکرد: به ‌طورکلی بهترین و ساده‌ترین روش برای بهبود مقاومت فلزات دربرابر خوردگی، جلوگیری از تماس سطح فلز و محیط خورنده است که این عمل به کمک اعمال یک پوشش بر روی سطح فلز امکان پذیر است، خلل و فرج‌های موجود در پوشش‌های پلیمری اعمال‌ شده بر روی سطوح فلزی موجب نفوذ آب به زیرسطح رنگ شده و موجب خوردگی زیرلایه‌ فلزی می‌گردد، ازاین‌رو تحقیقات گسترده‌ای بر روی بهبود عملکرد این پوشش‌ها از طریق پرکردن خلل و فرج‌های موجود در آن‌ها صورت گرفته است.

علاءالدینی، با اشاره به نحوه عملکرد ضد خوردگی پوشش‌های آلی در خصوص هدف افزود: رنگ‌های آلی با ایجاد یک ‌لایه‌ سطحی بر روی سطح فلز، بین سطح فلز و محیط خورنده فاصله ایجاد کرده و بدین صورت فلز را از خوردگی محافظت می‌کنند، با این‌ حال، این نوع رنگ‌ها در برابر گونه‌های خورنده‌ای مانند اکسیژن، رطوبت و تا حدی یون‌ها نفوذپذیر هستند، حضور ذرات میکرونی تا حدودی توانسته است این مشکل را مرتفع سازد، در این راستا، هدف از انجام این طرح جایگزینی میکروذرات آهن در پوشش آلی پایه آلکیدی با نانوذرات آهن سنتز شده و بررسی میزان تغییرات عملکرد ضدخوردگی این پوشش بوده است.

وی درخصوص نحوه‌ اثرگذاری نانوذرات آهن برعملکرد ضدخوردگی این پوشش پایه آلکیدی افزود: ذرات در اندازه‌ نانومتری در مقایسه با ذرات میکرونی توانایی بیشتری در پر کردن خلل و فرج ریز موجود در پوشش دارندن از این‌رو، حضور این نانوذرات یک سد نفوذناپذیر در برابر عوامل خورنده ایجاد می‌کنندن همچنین این نانوذرات قادر به تقویت ساختار مکانیکی پلیمر نیز هستند. نسبت سطح به حجم بالای نانوذرات موجب می‌شود مقادیر به‌مراتب کمتری از نانوذرات در مقایسه با میکروذرات مورد نیاز باشد.

علاءالدینی معتقد است، در صورت تجاری سازی و تولید انبوه ضدزنگ سنتز شده، هزینه تمام شده محصول در مقایسه با ضدزنگ های آلکیدی پایین تر خواهد بود.
این طرح در قالب پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه فناوری نانو رسیده است.

برچسب‌ها: ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
mattis libero dictum ut felis nec