آئروژل نیترید بور برای زدایش نفت و حلال آلی از آب


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
آئروژل نیترید بور برای زدایش نفت و حلال آلی از آب

محققان با استفاده از نانوورق‌های نیترید بور اقدام به تولید آئروژلی کردند که از آن می‌توان برای زدایش نفت و حلال‌های آلی از آب استفاده کرد.

محققان دانشگاه درکسل با همکاری پژوهشگران استرالیایی دانشگاه دکین موفق به ارائه فناوری جدیدی برای زدایش نفت از دریا کرده‌اند. در این پژوهش در نانولایه‌های نیترید بور برای جذب نفت نشت یافته به دریا استفاده شده است. این نانولایه‌ها قادرند تا 33 برابر وزن خود نفت و حلال‌های آلی جذب کنند که یک گام بزرگ در مسیر رفع مشکل هزینه نشت تصادفی نفت به دریا محسوب می‌شود.

این ماده که می‌تواند نفت و روغن را مانند یک اسفنج جمع‌آوری کند، ماحصل پروژه‌ای است که توسط انجمن تحقیقات استرالیا مورد حمایت قرار گرفته است. این پروژه به مدت دو سال در آزمایشگاهی در موسسه مواد پیشگام در دانشگاه دکین مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پروژه نیز در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

چین از محققان این پروژه می‌گوید: «نشت نفت یک مشکل جهانی بوده که اکوسیستم ما را تهدید می‌کند. نفتی که از نفتکش‌ها یا دیگر حمل‌کننده‌ها وارد دریا می‌شود می‌تواند هزینه‌های سنگینی به ما تحمیل کند.»

انجمن تحقیقات استرالیا از توسعه این نانوورق نیترید بور حمایت می‌کند دلیل این امر آن است که روش‌های رایج بسیار کند و هزینه‌بر است بنابراین با این روش، ارزان و ساده می‌توان نفت را جمع‌آوری کرد.

این نانوورق‌ها که ضخامتی در حد چند نانومتر دارند از حفره‌های بسیاری برخوردار هستند بنابراین مساحت سطح قابل توجهی داشته به طوری که یک گرم از آن می‌تواند به اندازه 5 و نیم زمین تنیس مساحت داشته باشد.

به گفته محققان این پروژه، تبدیل این پودر به یک اسفنج کار بسیار دشواری است اما برای استفاده تجاری از آن، اسفنج‌سازی یک فرآیند ضروری است.

این گروه تحقیقاتی از روش مکانیکی- شیمیایی برای تولید محلول کلوئیدی صفحه‌های نیترید بور استفاده کردند و سپس آن را به یک آئروژل بسیار متخلخل تبدیل کردند. این غشاء قادر به جذب مقادیر بسیار زیادی از روغن و نفت است. پیش از انجام این کار، محققان با انجام شبیه‌سازی، امکان انجام این فرآیند را مورد بررسی قرار دادند.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
nec ultricies quis, elementum Aliquam ipsum Donec mattis sit