کاهش 100 برابری هزینه تولید گرافن با روش CVD


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
کاهش 100 برابری هزینه تولید گرافن با روش CVD

محققان انگلیسی با همکاری همتایان خود در ترکیه موفق به ارائه روشی ارزان قیمت برای تولید گرافن شدند. این روش صد برابر ارزان‌تر از روش‌های مبتنی بر CVD برای تولید گرافن است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، گرافن ماده‌ای جادویی است که از گرافیت به دست می‌آید. این ماده انعطاف‌پذیر بوده و از فولاد مستحکم‌تر است. با این وجود هنوز محدودیت‌های زیادی در مسیر تجاری‌سازی گرافن وجود دارد. یکی از بزرگترین چالش‌ها در مسیر تجاری‌سازی این ماده، هزینه بالای تولید گرافن است. اگر بتوان این ماده را با هزینه پایین تولید کرد مسیر استفاده از این گرافن در حوزه‌های مختلف هموار می‌شود.

اخیراً محققان دانشگاه گلاسکو روشی جدید برای تولید ورق‌های بزرگ گرافنی ارائه کردند. در این روش که از مس برای تولید گرافن استفاده شده‌ است، محققان نشان دادند که می‌توان گرافن را صد مرتبه ارزان‌تر از روش‌های رایج به دست آورد.

گرافن معمولاً با روش لایه‌ نشانی شیمیایی از فاز بخار ساخته می‌شود. این گروه تحقیقاتی از روشی مشابه CVD برای این کار استفاده کردند و موفق به ایجاد گرافن با کیفیت بالا روی فویل‌های مس شدند. از آنجایی که مس مورد استفاده در این پروژه بسیار صاف است، محصول نهایی تولید شده نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

نتایج آزمایش‌های انجام شده روی این گرافن نشان داد که خواص الکتریکی و نوری آن بهبود یافته است. داهیا از محققان این پروژه می‌گوید: « مس تجاری در دسترس که در این فرآیند استفاده کردیم یک دلار در هر متر مربع قیمت دارد که در مقابل نمونه‌های رایجی که با قیمت 115 دلار برای تولید گرافن استفاده می‌شود، بسیار ارزان‌تر است. در این فرآیند ما با هزینه کم، گرافن با کیفیت بالا تولید کردیم و این ماده را به استفاده تجاری یک گام نزدیک‌تر کردیم. حوزه کاری من پوست سنتز شده‌ است که گرافن می‌تواند ماده‌ای مناسب برای ساخت سطوح رسانا و انعطاف‌پذیر باشد.»

این پروژه با همکاری محققانی از دانشگاه بیلکنت ترکیه انجام شده‌ و نتایج آن در قالب مقاله‌ای با عنوان Synthesis of Large Area Graphene for High Performance in Flexible Optoelectronic Devices در نشریه Scientific Reports منتشر شده‌ است.

برچسب‌ها:

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
Praesent mi, ante. ut ipsum pulvinar Nullam dictum venenatis dolor.