پاکسازی آب از جیوه با یک فرآیند الکتروشیمیایی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
پاکسازی آب از جیوه با یک فرآیند الکتروشیمیایی

پژوهشگران سوئدی، روش جدیدی برای پاکسازی آب از جیوه ارائه داده‌اند که طی یک فرآیند الکتروشیمیایی صورت می‌گیرد.

به گزارش از یورک‌الرت، یکی از خطرناک‌ترین عوامل آسیب به محیط زیست و مشکلات سلامتی، آب آلوده به جیوه و مواد سمی دیگر است. پژوهشگران دانشگاه فناوری چالمرز(Chalmers University of Technology) سوئد، روش جدیدی برای پاکسازی آب آلوده ابداع کرده‌اند که با استفاده از یک فرآیند الکتروشیمیایی صورت می گیرد.

بیورن ویکمن(Björn Wickman)، سرپرست این پژوهش گفت: نتایج این پژوهش، واقعا فراتر از حد انتظار ما هستند. این روش می‌تواند کاهش آلاینده‌ها در آب را تا ۹۹ درصد تضمین کند و آب سالم را برای مصرف انسان ارائه دهد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت(WHO)، جیوه یکی از مضرترین مواد برای سلامت انسان است که می‌تواند سیستم عصبی بدن، رشد مغز و مواردی از این دست را تحت تاثیر قرار دهد. این ماده برای کودکان نیز مضر است و می‌تواند در طول دوره بارداری از مادر به کودک منتقل شود. به علاوه، جیوه به آسانی در طبیعت گسترش می‌یابد و به زنجیره غذایی وارد می‌شود.

ویکمن و کریستین تونسو(Cristian Tunsu)، پژوهشگر بخش شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه چالمرز، فرآیند الکتروشیمیایی را برای پاکسازی آب از جیوه مورد بررسی قرار دادند. در این روش، یون‌های سنگین فلز با ترغیب به ترکیب شدن با یک فلز دیگر، از آب استخراج می‌شوند.

ویکمن افزود: در حال حاضر پاکسازی آب از جیوه، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود و صنایع گوناگون برای کاهش خطر انتشار جیوه در طبیعت، به روش‌های بهتری نیاز دارند.

پاکسازی آب از جیوه با یک فرآیند الکتروشیمیایی

در این روش، از یک الکترود استفاده می‌شود که فلزات سنگین خاصی داخل آن قرار دارند. الکترود از جنس پلاتین است و در یک فرآیند الکتروشیمیایی، جیوه سمی را از آب خارج می‌کند. با این روش، آب از جیوه پاک می‌شود. آلیاژ تشکیل شده توسط دو فلز بسیار پایدار است؛ در نتیجه خطر بازگشت جیوه به آب وجود ندارد.

تونسو گفت: این نوع آلیاژ، پیشتر هم ساخته شده بود اما هدف ساخت آن کاملا تفاوت داشت. این نخستین باری است که این روش برای برطرف کردن آلودگی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویکمن ادامه داد: نکته مهم دیگر درباره روش ما، عملکرد انتخابی آن است؛ طوری که حتی اگر مواد گوناگونی در آب وجود داشته باشند، تنها جیوه را پاکسازی می‌کند. در نتیجه، قابلیت الکترود برای پاکسازی مواد دیگر صرف نمی‌شود.

نتایج این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
porta. dictum in facilisis sit id, elit. ut mattis felis