مستحکم‌ترین ماده جهان جایگزین پیدا کرد


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
مستحکم‌ترین ماده جهان جایگزین پیدا کرد

محققان اتریشی موفق به تولید شکل پایداری از کربن موسوم به کارباین شدند که نسبت به مستحکم ترین ماده جهان (گرافن) دو برابر استحکام کششی بیشتر دارد و 40 برابر قویتر از الماس است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کارباین به دنبال گرفتن جایگاه گرافن در دنیای علم است؛ تاکنون گرافن به‌ عنوان مستحکم‌ترین ماده جهان شناخته شده بود اما به نظر می‌رسد کارباین برای گرفتن این جایگاه دورخیزی جدی کرده است.

ایده تولید کارباین به سال 1885 بازمی‌گردد؛ اما به دلیل ناپایداری کارباین، تاکنون تولید آن به ‌صورت عملی انجام نشده و تنها در مدل‌سازی‌های رایانه ای این ماده طراحی شده بود.

پژوهشگران اتریشی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان کارباین را به ‌صورت پایدار تولید کرد؛ در این روش از گرافن برای محافظت از کارباین استفاده می‌شود. کارباین دارای خواص الکتریکی قابل توجهی است و از آن می‌توان در نانوالکترونیک استفاده کرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان The super-strong carbyne was produced inside double-walled graphene nanotubes to keep it stable در نشریه Nature materials منتشر شده ‌است.

در این مقاله محققان نشان دادند که چگونه می‌توان این ماده را با حجم بالا تولید کرد؛ این روش در راستای ارائه آلوتروپ‌های تک بعدی گرافنی ارائه شده ‌است.

این نتایج نشان می‌دهد که تولید انبوه کارباین قابل انجام است. در حال حاضر برای مشاهده کارباین نیاز به ابزارهای مختلفی است اما با توسعه این روش می‌توان این فرآیند را تسهیل کرد.

برچسب‌ها: ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
luctus sem, Aliquam dapibus consequat. efficitur. tempus sit venenatis, ultricies