تبدیل گاز دی اکسید کربن به سوخت پاک با ماده جدید


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
تبدیل گاز دی اکسید کربن به سوخت پاک با ماده جدید

محققان روش جدیدی برای تبدیل گاز دی اکسید کربن به یک سوخت ساده و پاک معرفی کرده‌اند.

گروهی از محققان چینی ماده جدیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند گاز دی اکسید کربن را به سوخت ساده و پاکی که formate نام گرفته تبدیل کند. در این پروسه از فرآیند کاهش الکتریکی استفاده می‌شود و به هیچ چیز به جز جریان متوسط برق نیاز ندارد.

ماده جدید یک مخلوط چهار اتمی از فلز کبالت و مولکول‌های کبالت-اکسیژن است.

چندین دهه است که محققان به دنبال ماده‌ای هستند که بتواند به طور الکتریکی دی اکسید کربن را کاتالیز کرده و به سوخت‌های مختلف تبدیل کند، اما این مواد همگی یک مشکل مشابه داشته‌اند که درست کردن آن‌ها را در آزمایشگاه غیرممکن می‌کرد.

روش کار این ماده در سطح مولکولی نسبتا ساده است. وقتی جریان الکتریکی برقرار می‌شود، این ماده با مولکول‌های دی اکسید کربن که از خلال آن عبور می‌کنند واکنش می‌دهد. یک اتم هیدروژن که دارای یک الکترون و یک پروتون است، به اتم کربن مولکول دی اکسید کربن متصل می‌شود. وقتی این امر رخ می‌دهد یک الکترون اضافی به اتم‌های اکسیژن در دی اکسید کربن متصل می‌شود و به این ترتیب CO2 به CHOO یا‌ formate تبدیل می‌شود.

هم اکنون محققان به دنبال تجاری‌سازی این ماده جدید هستند که می‌تواند CO2 جمع‌آوری شده از نیروگاه‌های برق را به سوخت مناسب و پاک تبدیل کند.

محققان می‌گویند مطمئنا قبل از این که این فرآیند در قالب تجاری وارد چرخه عمل شود، سال‌ها باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد، اما در این مرحله که امکان‌پذیر بودن این پروسه به اثبات رسیده می‌توان آن را پیشرفت بسیار مثبتی ارزیابی کرد.

محققان در این باره بسیار خوش‌بینانه هستند و می‌گویند 10 سال پیش این که دی اکسید کربن بتواند به ماده سوختی قابل استفاده‌ای تبدیل شود غیر ممکن به نظر می‌رسید، اما حالا به نظر می‌رسد که این فرایند عملی شده و در آینده می‌تواند در کاهش گرمایش جهانی تا حدودی موثر باشد.

این مقاله به تازگی در مجله Nature به چاپ رسیده است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
tempus Donec consectetur lectus venenatis, consequat. velit, dolor Sed elit. sed Nullam