تبدیل شیشه به آینه با استفاده از نانوذرات


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
تبدیل شیشه به آینه با استفاده از نانوذرات

محققان امپریال کالج لندن موفق به طراحی ماده‌ای با استفاده از نانوذرات شده‌اند که می‌تواند شیشه را به آینه تبدیل کرده و مجددا آن را به حالت اول برگرداند.

به نقل از گیزمگ، این ماده با استفاده از کنار هم قرار دادن نانوذرات طلا تولید شده است و می‌تواند حالت شفاف و بازتاب‌دهنده به شیشه بدهد.

مهم تر از ساخت چنین ماده‌ جالبی در ابعاد نانو، استفاده از جریان‌های الکتریکی برای اعمال تغییر در حالت این ماده است.

پیش از این از واکنش‌های شیمیایی برای اعمال تغییر در ساختار شیشه‌ها استفاده می‌شد که غیرقابل بازگشت بود اما با این روش می‌توان آینه را مجددا به شیشه تبدیل کرد.

تیم تحقیقاتی امپریال کالج لندن با بهینه‌سازی یک لایه نانوذرات طلا که در دو مایع مختلف قرار داده شده‌اند و تغییر فاصله آنها با استفاده از اعمال ولتاژ محدود و کم الکتریکی موفق به تغییر خاصیت نوری این ماده از حالت شفاف به بازتاب‌دهنده نور شدند.

با کاهش فاصله بین این دو مایع، چگالی لایه نانویی افزایش یافته و خاصیت بازتاب‌دهندگی پیدا می‌کند و مجددا با افزایش فاصله و کاهش چگالی، امکان ایجاد یک شیشه شفاف فراهم می‌شود.

پس از اعمال ولتاژ

پروفسور "جوشا ادل"( Joshua Edel) یکی از محققان این پروژه گفت: این روش می‌تواند یک دستاورد منحصر بفرد محسوب شود زیرا پیش از این نانوذرات به صورت یکطرفه برای تبدیل شیشه به آینه به کار گرفته می‌شدند.

وی افزود: آزمایش‌ها و بررسی‌های زیادی انجام شده است تا به یک ماده با این قابلیت دست پیدا کنیم.

علاوه بر ساده‌ترین کاربرد این نانوذرات حساس به الکتریسیته در شیشه منازل می‌تواند از آنها برای عدسی‌های قابل تغییر در تلسکوپ‌های فضایی و همچنین حسگرهای شیمیایی استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در ژورنال Nature Materials منتشر شده است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
leo lectus nunc tempus Praesent elit. sed accumsan ut