باکتری که فلزات سمی می خورد و طلا دفع می‌کند


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
باکتری که فلزات سمی می خورد و طلا دفع می‌کند

گروهی از محققان آلمانی و استرالیایی با مطالعه باکتری C. metallidurans مکانیزم تغذیه این میکروارگانیزم از فلزات سمی و دفع طلا توسط آن را کشف کردند.

به گزارش از پایگاه خبری ساینس، این باکتری در خاک حاوی فلزات سنگین زندگی می‌کند که برای سایر میکروارگانیسم‌ها محیطی سمی محسوب می‌شود.

باکتری C. metallidurans به گونه‌ای تکامل یافته است که به یک مکانیزم دفاعی مجهز شده تا بتواند از این مواد سمی تغذیه کند. اما آنچه موجب شهرت این باکتری در بین شیمیدانان شده است، توانایی آن در تبدیل این فلزات به طلا است.

این باکتری برای ادامه حیات خود به مس نیاز دارد و تنها منبع در دسترس آن محیط اطراف است. به همین علت باکتری خاک را می‌خورد. در این خاک علاوه بر مس انواع فلزات دیگر از جمله طلا نیز وجود دارد. این شیوه تغذیه مشکلاتی دارد. مقادیر زیاد مس سمی هستند و هنگامی که با طلا ترکیب می شوند، این مشکل نیز تشدید می‌شود.

باکتری برای دفع مس اضافی از یک آنزیم موسوم به CupA استفاده می‌کند. وقتی طلا و مس به صورت همزمان خورده می‌شوند، باکتری این آنزیم را غیرفعال کرده و آنزیم دیگری موسوم به CopA را فعال می‌کند که قادر است ترکیب طلا و مس را به مس و طلای خالص تجزیه کند.

بدین ترتیب از یک طرف ترکیب خطرناک طلا و مس وارد ساختار سلولی باکتری نمی شود و از طرف دیگر تکه‌های طلای خالص با ابعادی در حد نانومتر توسط باکتری دفع می‌شوند.

محققان معتقدند با درک بهتر این فرآیند و استفاده از آن می‌توان روش های جدیدی برای استخراج طلا از معادن قدیمی بدون استفاده از فلزات سمی مانند جیوه ابداع کرد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
accumsan ante. felis suscipit commodo eleifend Aliquam risus