استفاده از لیزر برای خنک کردن مایعات


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
استفاده از لیزر برای خنک کردن مایعات

محققان برای اولین بار موفق شدند با استفاده از لیزر مادون قرمز آب را تا حدود 36 درجه فارنهایت (20 درجه سلسیوس) خنک کنند. این کار موفقیت قابل توجهی در این حوزه به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، قابلیت لیزرها در تولید بسیار زیاد گرما شناخته شده است، اما محققان دانشگاه واشنگتن موفق شدند با استفاده از لیزر آب را خنک کنند.
این برای اولین بار است که محققان از این فناوری برای ایجاد اثر خنک کنندگی در مایعات استفاده کردند.
محققان برای دستیابی به این موفقیت از ماده ای استفاده کردند که معمولا در لیزرهای تجاری یافت می شود، اما در اصل، پدیده لیزر را معکوس می کند.
برای این منظور، محققان یک تک بلور میکروسکوپی معلق در آب را با نور لیزر مادون قرمز روشن کردند تا نوعی درخشندگی منحصر به فرد ایجاد کند که انرژی آن نسبتا بیشتر از مقدار نور جذب شده است.
این درخشندگی که انرژی بیشتری دارد، حرارت را از بلور و مایع اطراف آن دور می کند.
این بلور این گونه طراحی شده است که با سرد شدن تدریجی، تغییر رنگ داده و به این ترتیب به دانشمندان اجازه می دهد که کارایی آزمایش خود را در زمان واقعی بررسی کنند.
براساس این گزارش، روند خنک کنندگی لیزر برای اولین بار در سال 1995 در شرایط خلاء در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس نمایش داده شد اما 20 سال طول کشید تا این رویه در مایعات نشان داده شود.
در حال حاضر این رویه بسیار انرژی بر است اما اگر بتوان این سامانه را تصفیه و کارآمدتر کرد، کاربردهای لیزرهای خنک کننده زیاد می شود.
به عنوان مثال، امکان دارد روزی برسد که در ریزپردازنده ها، از یک پرتو لیزر برای خنک کردن قطعات خاص در تراشه های کامپیوتری استفاده شود تا از گرم شدن بیش از حد آنها پیشگیری شود.
همچنین دانشمندان می توانند از یک پرتو لیزر برای خنک کردن دقیق یک قسمت سلول در حین تکثیر و یا ترمیم سلول استفاده کنند. این کار برای کاهش سرعت این فرآیندهای سریع ضروری است و به محققان فرصت می دهد تا نحوه کار آنها را مشاهده کنند.
این کشف در مجله PNAS منتشر شده است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
massa suscipit lectus vulputate, nunc ultricies fringilla Donec