هشت فناوری نانویی برای منازل


دسته‌بندی: فناوری نانو
به‌روزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
هشت فناوری نانویی برای منازل

پژوهشگران کشور با توسعه فناوری نانو موفق به عرضه ۸ فناوری برای منازل شدند که این فناوریها شامل الیاف و گچ آب گریز، رنگهای عایق، یخچالها و سرامیکهای آنتی باکتریال و دستگاهی برای حذف آلاینده های آلی هوا می شود.
، فناوری‌ نانو واژه کلی است که به تمام فناوریهای پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق می ‌شود. معمولا منظور از مقیاس نانو ابعادی در حدود یک تا ۱۰۰ نانومتر است.
استفاده از نانو ذرات موجب ایجاد خواص منحصر به فرد در محصولات نهایی می شود. از آن جمله می توان به دارورسانی هدفمند و ساده، بانداژهای بی ‌نیاز از تجدید، شناسایی زود هنگام و بی ‌ضرر سلولهای سرطانی و تجزیه آلاینده های محیط زیست اشاره کرد. همین قابلیت ها باعث شد تا محققان کشور مطالعاتی را در این حوزه انجام دهند و این فناوری را به زندگی مردم وارد کنند.
فناوریهایی که محققان کشور به وسیله نانو توانسته اند در ساخت وسایل کاربردی و استفاده در منازل از آنها استفاده کنند، شامل کاشی و سرامیک آنتی باکتریال، رنگهای عایق و ضدقارچ، شیشه هایی برای کاهش اثرات اشعه ماورا بنفش، سطل زباله آنتی باکتریال، دستگاه تصفیه هوا برای تجزیه آلاینده های آلی، یخچال آنتی باکتریال و الیاف و گچ آب گریز می شود.
کاشی و سرامیک آنتی باکتریال
پایه اصلی این نوع کاشی و سرامیک کامپوزیت است. به این ترتیب که مواد اولیه معدنی این کاشی و سرامیک به فرم نانو تبدیل و سپس در کوره قرار داده می شود و در نهایت محصولی با خاصیت ضد باکتری عرضه می شود.
رنگهای عایق و ضد قارچ
با استفاده از نانو ذرات نقره نوعی پوششهای خاص دارای رزین آکریلیک برپایه آب عرضه شده است که این رنگها علاوه بر سازگاری با محیط زیست می توانند به عنوان عایق حرارتی به کار روند همچنین رنگهای تولید شده در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم است ضمن آنکه مانع رشد قارچها می شوند.
شیشه هایی برای کاهش اثرات اشعه ماورا بنفش
نوعی شیشه های رفلکسی با استفاده از اکسیدهای فلزی تولید شده است که قابلیت انعکاس نور خورشید را دارد. کنترل نور و حرارت خورشید و کاهش اشعه ماورا بنفش از مهمترین ویژگیهای این نوع شیشه است.
سطل زباله آنتی باکتریال
در تولید این سطل زباله نانو ذرات نقره به عنوان عاملی برای مبارزه با عوامل بیماری زا استفاده شده است.
دستگاه تصفیه هوا برای تجزیه آلاینده های آلی
در این دستگاه از سرامیکهای متخلخل سرامیک آلومینا که با نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم پوشش داده شده است استفاده شد. این امر باعث می شود که هنگامی که هوا از میان این سرامیک عبور می کند، مولکولهای آلاینده و میکروارگانیزمها در مجاورت با نانو ذرات تجزیه می شوند.
این دستگاه همچنین بو و گازهای سمی را از بین می برد.
یخچال آنتی باکتریال
نانو نقره یکی از پرکاربردی ترین ذرات در حوزه فناوری نانو است که در بیشتر حوزه های این فناوری کاربرد دارد. با به کاربردن این نانو ذرات محققان موفق به عرضه یخچالهای ضد باکتری شدند که قابلیت از بین بردن ویرسها و باکتریها را دارد.
عرضه لوله های بی صدا برای انتقال فاضلاب
یکی از مکانیزمهای جذب صوت، بالا بردن چگالی اجسام است و بر این اساس پژوهشگران کشور با ساختارهای نانو نوعی لوله های بی صدا برای انتقال فاضلاب عرضه کردند.
الیاف و گچ آب گریز
فناوری نانو به کمک صنعت نساجی آمده است و به محققان کمک کرد تا الیاف آب گریز عرضه کنند. این فناوری همچنین منجر به عرضه نوعی گچ آب گریز شد.

منبع: مهر

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
vel, eleifend justo dictum Donec venenatis, id, ipsum pulvinar