نانو تکنولوژی چیست؟


دسته‌بندی: فناوری نانو
به‌روزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
نانو تکنولوژی چیست؟

تعریف فناری نانو با توجه به ماهیت و زمینه های گسترده ی فعالیت آن در عین سادگی، بسیار دشوار است و شاید بتوان گفت هنوز تعریف کامل و جامعی که بیان کننده تمام خصوصیات این پدیده باشد، وجود ندارد . با وجود این در اینجا به چند تعریف اشاره می کنیم.
نانو تکنولوژی تولید مولکولی (یا به زبان ساده تر) ، ساخت اشیاء اتم به اتم، مولکول به مولکول توسط بازوی روبات های برنامه ریزی شده در مقیاس نانومتریک است . نانو از لغت یونانی  nanos به  معنی کوتاه قد و یا کوتوله گرفته شده است. در مقیاس عملی یک نانومتر معادل یک میلیاردیم متر(m 109) می باشد. اندازه اتمها و مولکول ها در این محدوده قرار دارند؛ بنابراین با ورود به این فضای کوچک بیشتر می توان در نحوه آرایش و چینش اتمها و مولکول ها دخالت کرد و به ساخت مواد جدید و ساختارهای متفاوت با آنچه تاکنون وجود داشته است پرداخت.
این اندازه تقریباً پهنایی معادل با ۳ تا ۴ اتم را دارد . این فناوری ساخت ابزارهای نوین مولکولی منحصربه فرد با بکارگیری خواص شیمیایی کاملاً شناخته شده ی اتم ها ومولکول ها ( نحوه پیوند آن ها به یکدیگر ) را ارائه می دهد .
مهارت مطرح در این تکنولوژی دستکاری اتم ها به طور جداگانه و جای دادن دقیق آنان در مکانی است که برای رسیدن به ساختار دلخواه و ایده آل مورد نیاز می باشد . این توانایی به ما این اجازه را می دهد تا از محدودیتهای اندازه ای که به طور طبیعی موجود است فراتر رفته روی واحدهای ساختاری کار کنیم.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
Sed suscipit in vel, sed Phasellus ipsum ultricies luctus id neque.