پلی بوتیلن ترفتالات


به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
پلی بوتیلن ترفتالات

این پلیمر مهندسی، پلی استری گرما نرم است که به دلیل دارا بودن وزن مولکولی بالا، استحکام، خصوصیت عایق الکتریکی، کریستالیزه شدن سریع، قالبگیری آسان، قابلیت تقویت شدن با الیاف پشم شیشه، مقاومت مکانیکی خوب، سرعت پایین جذب آب و مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و حلالها در مقایسه با سایر پلیمر های مهندسی، کاربردهای متعددی در صنایع الکتریک، الکترونیک، خودروسازی و ساخت فیبرهای نوری یافته است.

نام ماده (فارسی): پلی بوتیلن ترفتالات
نام تجاری (فارسی): پی بی تی
نام تجاری (انگلیسی): PBT

این پلیمر مهندسی، پلی استری گرما نرم است که به دلیل دارا بودن وزن مولکولی بالا، استحکام، خصوصیت عایق الکتریکی، کریستالیزه شدن سریع، قالبگیری آسان، قابلیت تقویت شدن با الیاف پشم شیشه، مقاومت مکانیکی خوب، سرعت پایین جذب آب و مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و حلالها در مقایسه با سایر پلیمر های مهندسی، کاربردهای متعددی در صنایع الکتریک، الکترونیک، خودروسازی و ساخت فیبرهای نوری یافته است. از محصولات تولیدی این بسپار می توان به بخش احتراق موتور، چراغ های جلو، برف پاکن، ترمز، مخزن ذخیره سوخت، سپر اتومبیل وغیره در صنعت خودرو، سوئیچ ها، رله ها، بدنه موتورهای برق خانگی، بدنه فیوزها، رابط ها، قطعات تلفن، دوشاخه ها، عایق کابلها، لامپهای کم مصرف و غیره در صنایع الکتریک و الکترونیک، نظیر دسته اتو، بعضی قطعات توسترها، قطعات جارو برقی و آسیاب های برقی، سشوار و غیره در لوازم خانگی اشاره کرد.

موارد مصرف:
پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) پلی استری نیمه کریستالی است که در قطعات مربوط به درب و پنچره، قطعات مهندسی اتومبیل، بدنه پروژکتورهای استادیومها و فیلمبرداریها و در کابلهای فیبر نوری کاربردهای بسیاری دارد. این پلیمر در حال جایگزینی با ورقهای PVC است و مصرف رو به رشد آن در جهان امروز رو تزاید گذاشته است.

خواص فیزیکی و شیمیایی:
به پلی استر های ترموپلاستیک خیلی نزدیک است. در مقایسه با پلی اتیلن ترفتالات (PET)، مقاومت و سختی نسبتاً کمتری دارد. در برابر مقاومت ضربه ای اندکی بهتر بوده و دمای گذار شیشه ای آن اندکی کمتر است.PBT و PET در برابر آب گرم (60 درجه سانتیگراد) حساس هستند و اگر در محیط باز مورد استفاده قرار بگیرند باید در برابر UV محافظت شوند، بیشتر گرید های مختلف این پلیمرها انعطاف پذیر می باشند. همچنین افزودنی ها می توانند در بهبود خواص UV و انعطاف پذیری بکار برده شوند.دمای ذوب PBT برابر با 223 درجه سانتی گراد (443 درجه فارنهایت) می باشد.

خواص الکتریکی:
Dielectric constant @1kHz 3.2
Dielectric strength (kV.mm-1) 20
Dissipation factor @ 1 kHz 0.002
Volume resistivity (Ohm.cm) 1015

خواص مکانیکی:
Elongation at break (%) 250
Hardness Rockwell M70
Izod impact strength (J.m-1) 60
Tensile modulus (GPa) 2
Tensile strength (MPa) 50
Physical Properties Density (g.cm-3) 1.31
Limiting oxygen index (%) 25
Water absorption - over 24 hours (%) 0.1

خواص حرارتی:
Heat-deflection temperature - 0.45MPa (C): 150
Heat-deflection temperature - 1.8MPa (C): 60
Upper working temperature (C):120
Properties Polybutylene
Terephthalate Monofilament Density: g.cm-3 1.31
Extension to break: % 26
Shrinkage @100C:%3
Tensile strength: GPa0.5

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
elementum fringilla diam leo. facilisis mi, odio id efficitur. Praesent Nullam Donec