چرا نباید سیگار بکشیم ؟!


دسته‌بندی: مقاله و کتاب
به‌روزرسانی: ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
چرا نباید سیگار بکشیم ؟!

همه ما کم و بيش در مورد سيگار و مضرات آن شنيده ايم. اما اگر از ديد يک شيميست به سيگار نگاه کنيم مضرات بسيار بيشتری در آن پيدا مکنيم.

شايد قابل باور نباشد ولی اثبات شده که در حدود ۴۰۰۰ نوع ترکيب در اثر دود کردن يک سيگار در محيط تشکيل می شود،که ۴۳ نوع آن بالقوه سرطان زا هستند.

طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی WHO در آغاز سال ۲۰۰۶ اعلام کرده نخستين دليل مرگ بشر را استعمال دخانيات دانسته است. جالب توجه است که تعداد مرگ و مير ناشی از مصرف سيگار در حدود ۱۰۰ برابر مرگ و مير های ناشی از حوادث طبيعی و تصادفات جاده ای اعلام شده، که فوق العاده آمار وحشتناکی است. اما قسمت اصلی دود سيگار ، شامل مخلوطی از گازهای مختلف و ذرات معلق کوچک می باشد.

به طور کلی اين مخلوط را از لحاظ ماهيت به سه قسمت تقسيم می کنند:

۱- آب
۲- تارTar
۳- نيکوتين

تار Tar خود شامل مخلوطی شلوغ از صدها ماده شيميايی سمی است که خاصيت بارز سرطان زايی برخی از اين ترکيبات نظير Nitrosamine, Benzopyrene کاملاً اثبات شده است.

نيکوتين(http://www.psychiatry.co.uk/nicotine): يک آلکالوئيد است که دارای اثر اعتياد آوری و آرام کننده گی است.اين آلکالوئيد در مغز جذب می شود و ثابت شده که آمونياک جذب آنرا کاتاليز می کند.به همين منظور به سيگار ترکيبات مضر آمونياک اضافه می کنند.

گازهای موجود در دود سيگار مانند: منواکسيد کربن،اکسيدهای نيتروژن، سيانيد هيدروژن، آمونياک و ديگر مواد سمی موجود مثل آکرولئين و فرمالدهيد و ... در وجود حرارت بالای ۸۰۰ درجه سانتيگراد (دمای اشتعال سيگار) مانند يک راکتور شيميايی مواد جديد و بسيار مضری را (معمولاً از طريق مکانيسم های راديکالي) توليد می کنند٬ اين ترکيبات بسيار محرک و فعال بوده و می توانند باعث تخريب بافتهای حساسی مثل ريه و کيسه های هوايی و توليد بيماريهايی نظير برونشيت مزمن شوند. همچنين ترکيبات منو اکسيد کربن موجود پس از جذب در شش ها میتوانند با هموگلوبين (نوعی پروتئين ناقل اکسيژن موجود در خون) در رقابت با اکسيژن، ترکيب شده و موجب کا هش انتقال ضروری اکسيژن به بافتهای مهم بدن و آسيبهای جدی به اين قسمتها (به خصوص مغز و قلب) شوند.

در چند دهه اخير تحقيقات گسترده ای توسط تيم های تحقيقاتی بزرگ شيمی در سراسر دنيا به منظور کاهش اين اثرات بسيار مخرب انجام شده که نتايج اين تحقيقات بسيار اميدوار کننده است. مهمترين اين تحقيقات مطالعه بر روی کاتاليست های معدنی به منظور حذف ترکيبات مضر موجود در دود سيگار بوده است.برای مثال: حذف ترکيبات هيدروژن سيانيد و هيدروژن سولفيد (مقادير خيلی کم) به وسيله کاتاليست فعال شده ای از (Pd (II و (Cu(II بر روی بستر آلومينا انجام شده است.
تحقيق ديگری که در دانشگاه ويرجينيا صورت گرفته، حذف ترکيبات هيدروکربنی پلی آروماتيک (PAH) موجود سيگار، توسط فيلم نازک Pd (نانو کاتاليست دهيدروژناسيون) بوده است.
از مهمترين تحقيقات انجام شده در اين مورد می توان به تحقيقات بر روی فتو کاتاليست ها (مثل TiO2 ,ZnO ) اشاره کرد. اين نوع کاتاليست ها می توانند بسياری از ترکيبات موجود در دود سيگار (مثل:آمونياک ومنواکسيد ها و نيتريدها و بسياری از ترکيبات آرو ماتيک و...) را به خوبی تخريب کنند.

منبع : باشگاه مهندسان ایران

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
pulvinar vulputate, accumsan leo ante. dictum venenatis