کشف الکل در فضا


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
کشف الکل در فضا

دانشمندان موفق به کشف مولکول آلی الکل متیلیک(متانول) در صفحه پیش سیاره‌ای TW Hydrae شدند.

به نقل از Astrophysical Journal ، این اولین بار است که محققان این ماده را در یک صفحه سیاره ساز شناسایی می‌کنند.

تشخیص این ماده به ستاره شناسان در درک فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه‌های سیاره‌ای رخ داده و در نهایت به ایجاد مواد اولیه تشکیل دهنده لازم برای حیات منجر می شود، کمک می‌کند.

صفحه گازی اطراف ستاره جوانTW Hydrae  نزدیک‌ترین نمونه شناخته شده به زمین بوده و در فاصله تنها حدود 170 سال نوری با آن فاصله دارد. به این ترتیب یک هدف ایده آل برای ستاره شناسان در جهت بررسی این صفحات است.

دانشمندان بر این باورند که این سیستم شباهت‌های زیادی با منظومه شمسی طی زمان شکل گیری خود در 4 میلیارد سال قبل دارد.

یک گروه از ستاره شناسان برای بررسی مواد شیمیایی صفحه گازی TW Hydrae ، از آرایه بزرگ میلیمتری/ زیرمیلیمتری آتاکاما (ALMA)  که قدرتمند‌ترین رصدخانه موجود  برای نقشه برداری از ترکیب شیمیایی و انتشار گاز سرد در صفحات نزدیک است، استفاده کردند.
ALMA  برای اولین بار توانسته تا اثر انگشت الکل متیلیک گازی، یا متانول (CH3OH) را در یک صفحه گازی بیابد. متانول که از متان مشتق شده یکی از بزرگترین مولکولهای آلی پیچیده بوده که تا به امروز در صفحات گازی شناسایی شده است. شناسایی حضور این ماده در اجسام پیش سیاره‌ای نشان دهنده یک نقطه عطف برای درک چگونگی مولکول‌های آلی هستند که در سیارات نوپا وجود دارند.

علاوه بر این، متانول نقش حیاتی در ایجاد مواد شیمیایی آلی غنی مورد نیاز برای زندگی ایفا می‌کند.

تصویر واضح تهیه شده توسط ALMA به ستاره شناسان این امکان را می‌دهد تا متانول گازی را در سرتاسر دیسک TW Hydrae ترسیم کرده و علاوه بر شناسایی مسیر انتشار، یک الگوی حلقوی مانندی را نیز  کشف کنند.

تشخیص اولیه  متانول در صفحه پیش سیاره ای به این معناست که هم اکنون میتوان فعل و انفعالات شیمیایی یخی را در صفحات مورد بررسی قرار داد و مسیر برای انجام پژوهش‌های آینده در مورد شیمی آلی پیچیده در محل تولد سیاره‌ای هموار می شود.

محققان این پژوهش بر این باورند که اکنون برای کشف حیات در سیارات فراخورشیدی دارای یک ابزار و فاکتور نیرومند هستیم.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
libero. diam eget Praesent Donec ante. amet, sed elementum at