پارچه ای که تمام آلودگی ها را جذب می کند


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
پارچه ای که تمام آلودگی ها را جذب می کند

محققان دانشگاه کویینزلند استرالیا با همکاری گروهی از محققان حوزه صنعت، توانستند با استفاده از نایلون نوعی پارچه تولید کنند که قادر است انواع آلودگی ها، از مواد سمی گرفته تا نفت را از آب جذب کند.

سطح این پارچه پوشیده از برجستگی های نیمه رسانایی است که ویژگی های منحصر به فردی را برای پارچه ایجاد می کند.

محققان به این منظور در بافت این پارچه لایه ای از نانوذرات نقره را به کار بردند که امکان جذب سایر مواد را به سادگی فراهم می کند. سپس با استفاده از یک فرآیند الکتروشیمیایی نانوذرات مس را به همراه موادی که موجب رشد نانوساختارها می شوند، به پارچه اضافه کردند تا خواص آن بهبود یابد.

هنگامی که ترکیب آب و نفت روی پارچه ریخته می شود، نانوساختارهای موجود در بافت پارچه، نفت را جذب کرده و امکان عبور آب را فراهم می کنند. این پارچه در آزمایشات انجام شده نفت خام، روغن زیتون و روغن بادام زمینی را به سادگی از آب جدا کرده است.

این پارچه به دلیل وجود نانوذرات مس، خاصیت ضدباکتری دارد. بنابر این می توان از آن به عنوان ابزاری برای گندزدایی و پاکسازی آب در مناطق محروم استفاده کرد.

به اعتقاد محققان به دلیل ویژگی نیمه رسانایی، می توان از این پارچه به همراه نور مرئی برای شکست ترکیبات مواد آلوده ارگانیک که معمولا در فاضلاب ها یافت می شوند و در طبیعت به سادگی شکسته نمی شوند، استفاده کرد.

ویژگی های منحصر به فرد این ماده جدید زمینه ساز کاربردهای متعدد آن در صنعت و زندگی روزمره هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ChemPlusChem منتشر شده است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
Nullam dolor commodo mattis suscipit elit. ut id, elit. ante. odio