محققان موفق به کشف فاز جدیدی از ماده شدند


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
محققان موفق به کشف فاز جدیدی از ماده شدند

محققان در دانشگاه کل‌تک آمریکا موفق به کشف فاز جدیدی از ماده شده‌اند. آنها معتقد هستند این فاز دقیقا قبل از تبدیل شدن ماده به یک ابررسانا، بوجود می‌آید. از آنجا که مواد ابررسانا، الکتریسیته و سیگنال را بدون هدر رفت انرژی انتقال می‌دهند، دانشمندان علاقه‌ی زیادی به تحقیق در مورد آن‌ها دارند.

دو فاز ماده تا به امروز شناخته شده است. این فازها مشخص می‌کنند که الکترون‌ها چگونه درون ماده توزیع شده‌اند. فاز اول، مرتب شده براساس بار (charge ordered) نامیده می‌شود که به تجمع منظم الکترون‌ها درون کریستال نیاز دارد. الکترون‌ها در این فاز با الگویی منظم و مشخص توزیع می‌شوند. این توزیع از لحاظ انرژی بهترین توزیع ممکن است.

الکترون دارای مشخصه‌ای با نام اسپین است. به زبان ساده که البته خیلی هم دقیق نیست می‌توان اسپین را چرخش الکترون نامید که جهت چرخش نیز در واقع جهت اسپین الکترون را مشخص می‌کند. در غالب مواد اسپین‌ها جهت چرخش تصادفی دارند. اگر جهت چرخش یا اسپین در ماده‌ای موازی هم باشند، ماده مغناطیسی بوده و در فاز مرتب شده‌ی اسپینی قرار می‌گیرد. این مواد در بسیاری محصولات مانند کارت‌های اعتباری و آهنرباهای مورد استفاده در یخچال‌ها به کار می‌روند.

فاز جدید شناسایی شده مرتبط به فازی است که در آن الکترون‌ها طوری جفت شده‌اند که اسپینی در جهت مخالف یکدیگر دارند. این فاز، فاز مرتب شده‌ی چندقطبی نام دارد.

این گروه فاز جدید را در جزئی تحریک شده از ماده‌ای با نام استرنتیم ایریدیم اکسید مشاهده کرده‌اند. این جز بسیار جالب است چرا که خواصی مشابه مواد cuprate دارد. این مواد برخلاف مواد معمول که در صفر مطلق به حالت ابررسانایی می‌رسند در دمایی بسیار بالاتر از صفر مطلق، یعنی منفی ۱۷۳ درجه سانتی‌گراد این خاصیت را پیدا می‌کنند.

دانشمندان امیدوارند تا با کشف جدید بتوانند پاسخ بسیاری از سوالات در زمینه‌ی ابررسانایی در دمای بالا را بدست آورند. این گروه البته معتقد هستند که فاز جدید به هیچ عنوان نادر نبوده و به احتمال زیاد در بسیاری مواد دیگر نیز این فاز دیده خواهد شد.

منبع: زومیت

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
sit ultricies diam risus tempus mattis