ساخت ماده جدید برای ذخیره سازی برق در دماهای بالا


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
ساخت ماده جدید برای ذخیره سازی برق در دماهای بالا

دانشمندان ماده ترکیبی سبکی را برای ذخیره‌سازی برق تولید کرده‌اند که در ساخت ابزارهای الکترونیکی انعطاف‌پذیر، وسایط نقلیه برقی و در حوزه هوافضا کارآمد خواهد بود.

به نقل از ساینس‌دیلی، در آزمایش‌های انجام شده، این ماده انرژی برق را در دماهای بالا ذخیره کرد و نکته جالب اینجاست که می‌توان آن را با استفاده از تکنیک‌های حال حاضر تولید کرد.

امین عزیزی، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی پسادکترای دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، و همکارانش از انباشت بخار شیمیایی برای تولید فیلم‌های شش ضلعی نانوبلوری نیترید بور(hBN) استفاه کردند و دو طرف یک فیلم پلی اتر ایمید(PEI) را با این نانوفیلم‌ها پوشاندند. آنها سپس با استفاده از فشار، این فیلم‌ها را به یکدیگر پیوند دادند و سازه سه‌لایه فشرده‌ای تولید کردند. آنچه برای عزیزی و سایر اعضای تیم علمی جالب بود این بود که صرفا استفاده از فشار و بدون استفاده از هرگونه پیوند شیمیایی برای تولید این سازه ذخیره کننده برق کفایت می‌کرد.

در حال حاضر، در دماهای بالای 176 درجه فارنهایت(80 درجه سانتی گراد)، بهترین پلیمرهای تجاری موجود کارآیی خود را در ذخیره سازی برق از دست می‌دهند اما فیلم‌های پلی اتر ایمید پوشیده شده با فیلم های شش ضلعی نانوبلوری نیترید بور، می‌توانند در دماهای بیش از 392 درجه فارنهایت(200 درجه سانتی گراد) هم کارآیی بالای خود در ذخیره کردن برق را حفظ کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Advanced Materials منتشر شد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
id, ut libero Curabitur Praesent neque. felis Sed porta. et, quis,