رصد دائم باد لاستیک خودرو با نانو لوله های کربنی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
رصد دائم باد لاستیک خودرو با نانو لوله های کربنی

محققان دانشگاه دوک با همکاری گروه طراحی خودرو فچ، حسگری ساختند که می‌تواند باد لاستیک خودروها را رصد کند. در تولید این حسگر از نانو لوله کربنی استفاده شده‌ است.

به نقل از سی‌نت، محققان دانشگاه دوک ایده‌ای برای ساخت حسگر چاپی مطرح کردند که در آن از نانولوله برای رصد دائمی تایر خودرو استفاده می‌شود. این حسگر درون تایر قرار می‌گیرد و درصورت کاهش باد لاستیک به راننده هشدار می‌دهد.

یکی از مزیت‌های این حسگر آن است که ابعاد آن کوچک بوده و در اندازه‌های یک سکه است و امکان تولید ارزان قیمت آن وجود دارد. این حسگر به‌صورت چاپی تولید می‌شود.

در ساخت این حسگر گروه طراحی خودرو فچ(Fetch Automotive Design Group) با دانشگاه دوک همکاری دارد. در این حسگر از نانو لوله های کربنی فلزی استفاده شده‌ است. این حسگر با ایجاد میدان الکتریکی میان دو الکترود کار می‌کند که یک ولتاژ نوسانی میان آن دو برقرار است.

این حسگر به‌گونه‌ای درون لاستیک قرار داده شده که قادر است به‌صورت دائمی با جاده برهم‌کنش داشته باشد و با این کار هرگونه تغییر وضعیت لاستیک را با دقت بالا در مقیاس میلیمتری رصد می‌کند.

این حسگر با استفاده از روش‌های مختلف و مواد متفاوت قابل تولید است. اما بهترین نتیجه زمانی بدست می‌آید که از نانو لوله های کربنی فلزی که درون یک فیلم انعطاف‌پذیر به کار رفته، استفاده شود.

نانو لوله های کربنی دارای دوام بالایی در لاستیک‌ها بوده و می‌تواند در شرایط سخت نیز دوام داشته باشد. این گروه اعلام کردند که می‌توان قیمت تمام شده این حسگر را کاهش داده و حتی آن را به کمتر از 0.01 دلار در هر واحد برسانند.

به گزارش ستاد نانو، این فناوری به‌صورت پتنت به رشته تحریر درآمده و محققان به دنبال ثبت آن هستند. محققان این پروژه به دنبال ایجاد ارتباط با صنعت بوده تا این فناوری را به صنعت خودروسازی معرفی کنند و امکان تولید انبوه آن را فراهم سازند.

مقاله‌ای نیز درباره این فناوری در نشریه IEEE Sensors Journal به چاپ رسیده است.

این فناوری درصورت تجاری‌سازی می‌تواند به‌صورت زنده وضعیت باد لاستیک را نشان دهد و ایمنی خودرو را افزایش دهد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
luctus velit, ipsum suscipit felis ut quis,