جلوگیری از خروج 22 میلیون دلاری ارز با تولید کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پتروشیمی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
جلوگیری از خروج 22 میلیون دلاری ارز با تولید کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پتروشیمی

پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر با اجرای تحقیقاتی موفق به بومی‌سازی کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پتروشیمی شدند که در حال حاضر در 3 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است.

دکتر محمدرضا سویزی مجری طرح در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صنایع پتروشیمی را از صنایع مادر و مهم کشور توصیف کرد و افزود: این صنایع در سال‌های اخیر رشد و توسعه زیادی داشته و با توجه به وجود مواد اولیه فراوان در کشور و ارزش افزوده مناسب آن، هر ساله رشد این صنعت در حال افزایش است.

وی واحد تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) را یکی از واحدهای مهم صنایع پتروشیمی دانست و خاطر نشان کرد: در این واحد از انواع مختلف کاتالیست‌ها استفاده می‌شود و کاتالیست‌های این واحد تولیدی بسیار حساس و دارای مشخصات فنی پیچیده است.

سویزی، وجود ناخالصی‌ها را از جمله چالش‌های این کاتالیست‌ها ذکر کرد و ادامه داد: به منظور تولید کاتالیست با حداقل ناخالصی اقدام به اجرای پروژه تحقیقاتی با عنوان «کسب دانش فنی تولید کاتالیزورهای واحد تولید پلی ترفتالات» صنایع پتروشیمی کردیم.

مجری طرح، با تاکید بر این که تمرکز این تحقیقات بر تولید کاتالیست‌های پر مصرف صنایع پتروشیمی است، یادآور شد: در این مطالعات موفق به تولید و بومی سازی کاتالیست‌های وارداتی صنایع پتروشیمی شدیم.

وی با بیان این که تولید این کاتالیست‌ها در فاز تجاری است، افزود: کاتالیست‌های تولید شده در تولید ظروف یک بار مصرف و الیاف پلی استر کاربرد دارد. ضمن آن که در صنایع دارو سازی، کشاورزی به عنوان افزودنی‌های خوراک دام و صنایع شیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سویزی جلوگیری از خروج ارز را از مزایای این کاتالیست نام برد و گفت: با دانش فنی به دست آمده قادر به 22 میلیون دلار صرفه جویی ارزی هستیم؛ ولی تاکنون با قرار دادهایی که منعقد کردیم حدود 6 تا 7 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است و برای رسیدن به عدد 22 میلیون نیاز به پشتیبانی بیشتر داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر نیاز کشور به این کاتالیست‌ها را 22 میلیون دلار ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز نیاز به این نوع کاتالیست‌ها دارند و در منطقه، ایران تنها کشور تولید کننده این محصول است.

وی از کاربردی شدن این کاتالیست در کشور خبر داد و تصریح کرد: این کاتالیست در مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی قائد بصیر و شرکت پلی اکریلیک اصفهان کاربردی شده است.

مجری طرح با اشاره به نوآوری‌های این طرح تحقیقاتی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های مهم نوآورانه این طرح در بخش‌های مختلف فرآیند می‌توان به طراحی و ساخت راکتورها و شرایط واکنش‌های انجام شده در آنها،‌ طراحی و ساخت تبخیرکننده‌ها، کریستالیزورها، خشک کن‌ها و شرایط فرآیندی اشاره کرد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
velit, elit. id, Aenean at Praesent