جبه زمین می‌تواند کربن را از هوا جذب کند


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
جبه زمین می‌تواند کربن را از هوا جذب کند

اگر تلاش‌های انجام شده برای کاهش انتشارگاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن با شکست مواجه شود، در حالی که جهان رو به سمت گرم شدن است، آیا استراتژی جدیدی برای نجات زمین وجود دارد؟

به نقل از ساینس، به گفته محققان، افزایش سرعت یک واکنش شیمیایی که به طور طبیعی در سنگ‌های جبه اتفاق می‌افتد باعث می‌شود زمین چند تریلیون تن دی‌اکسیدکربن از هوا جذب کند.

هنگامی که سنگ‌ها از پوسته داخلی به سطح زمین می‌آیند، خیلی سریع با جو و اقیانوس‌ها واکنش شیمیایی انجام داده و دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کنند.  پریدوتیت، سنگ آبی مایل به سبز با رگه‌های سفید در جبه زمین قرار دارد (Peridotite) به طور معمول، این سنگ‌ها در اعماق زمین بدون حرکت باقی می‌مانند و از هرگونه واکنش شیمیایی در امان هستند.

اما گاهی اوقات، برخورد بین صفحات تکتونیکی باعث می‌شود این سنگ به سمت بالا حرکت کند، به دلیل اینکه پریدوتیت به طور طبیعی از نظر شیمیایی ناپایدار است، با آب دریا، باران و جو واکنش نشان داده و دی‌اکسیدکربن را از جو و  منیزیم را از آب می گیرد و کربنات کلسیم تولید می‌کند.

این روند طبیعی در سراسر جهان وجود دارد. در کشور عمان از این نوع سنگ‌ها به اندازه کافی وجود دارد، به‌طوریکه یک تریلیون تن دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کنند. اما فعالیت‌های انسانی باعث می‌شود که در یک سال 38 میلیارد تن دی‌اکسیدکربن وارد جو شود.

مشکلی که وجود دارد این است که  پریدوتیت با سرعت خیلی کم با دی‌اکسیدکربن موجود در جو واکنش نشان می‌دهد. محققان با انجام آزمایش‎های متعدد به این نتیجه رسیدند که سرعت این فرآیند را می‌توانند با افزایش فشار و دما تسریع کنند.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
consequat. tristique felis consectetur ut suscipit commodo