تنها نمونه از هیدروژن جامد از بین رفت


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
تنها نمونه از هیدروژن جامد از بین رفت

تنها نمونه موجود از هیدروژن جامد که توسط محققان دانشگاه هاروارد تولید شده بود طی جابجایی از یک آزمایشگاه این دانشگاه به آزمایشگاه دیگر از بین رفت.

به نقل از فاکس‌نیوز، چندی پیش محققان دانشگاه هاروارد اعلام کردند که توانسته‌اند پس از انجام مطالعات تحقیقاتی 80 ساله اولین نمونه از هیدروژن جامد را تولید کنند اما این نمونه در زمان آماده‌سازی برای انتقال به یک آزمایشگاه دیگر این دانشگاه نابود شده است.

هیدروژن در سطح زمین به صورت جامد وجود ندارد اما در سال 1935 یک نظریه مطرح شد که می‌توان با قرار دادن هیدروژن در فشار فوق‌العاده بالا به حالت جامد آن دست پیدا کرد و محققان دانشگاه هاروارد پس از 80 سال موفق به تولید آن شدند.

محققان دانشگاه هاروارد دلیل نابودی این نمونه را تغییر فشار اعمال شده بر آن عنوان کرده‌اند.

دکتر توماس کابوت یکی از محققان این پروژه گفت: برای بررسی تغییر فشار، ما با استفاده از لیزر الماس محافظ هیدروژن را هدف گرفتیم ولی متاسفانه با گذشت زمان این الماس شکست و نمونه هیدروژن جامد به سرعت از بین رفت.

در صورتی که این نمونه جامد از هیدروژن می‌توانست استخراج شود دنیای فیزیک و فضانوردی می‌توانست متحول شود و از این نمونه می‌شد برای ساخت جلیقه‌های ضدگلوله و سوخت بسیار بهینه برای موشک‌ها استفاده کرد.

کابوت افزود: ما انتظار داشتیم بخشی از این نمونه باقی بماند اما متاسفانه سرعت بالای تصعید آن به گونه‌ای بود که احتمالا تمام آن به گاز تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تمام مراحل آزمایش‌ها فیلمبرداری شده است و ما امیدواریم بتوانیم با تکرار این مراحل در آینده نزدیک مجددا این نمونه را بسازیم.

استاد دانشگاه هاروارد گفت: در صورتی که این نمونه مجددا تولید شود ما به سرعت آزمایش‌های مربوطه را آغاز می‌کنیم و به این ترتیب تمام کسانی که در ساخت این نمونه شک داشتند متقاعد می‌شوند که ما در بار اول نیز موفق شده بودیم.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
id felis accumsan ut venenatis ut Aenean