تبدیل دی اکسید کربن به سنگ


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
تبدیل دی اکسید کربن به سنگ

دانشمندان دانشگاه کلمبیا برای نخستین بار دی‌اکسیدکربن منتشر شده از یک نیروگاه برق را ذخیره کرده و پس از پمپاژ به زیر زمین، آن را جامد و به شکل سنگ درآوردند.

به نقل از مجله ساینس، این نخستین گام به سوی ضبط ایمن کربن و ذخیره آن است.

دانشمندان در نیروگاه زمین گرمایی هلیشیدی در ایسلند توانستند گازهای آتش‌فشانی غنی از دی‌اکسید کربن را به درون تشکل‌های بازالت زیرزمین پمپاژ کرده، آن‌ها را با آب ترکیب و بطور شیمیایی این گاز را جامد کنند.

زمانی که سنگ آتش فشانی بازالت که 70 درصد سطح زمین را می‌سازد، در معرض آب و دی‌اکسیدکربن قرار می‌گیرد، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و گاز را به ماده جامد گچ‌مانندی تبدیل می‌کند.

دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند امکان ندارد بتوان کربن را به این شیوه ضبط و ذخیره کرد زیرا تحقیقات پیشین نشان داده بود که تبدیل مقادیر زیاد دی‌اکسیدکربن به گچ ممکن است هزاران سال بطور بینجامد.

محققان در حال کار بر روی پروژه‌ای موسوم به CarbFix توانستند این کار را طی دو سال انجام دهند.

بدون ضبط و ذخیره کربن، غیرممکن است که بتوان از گرم شدن جهانی بیش از دو سانتیگراد زمین جلوگیری کرد. تاکنون پیشنهادات برای کار شامل ضبط انتشارات دی‌اکسیدکربن در نیروگاهها و ذخیره آن‌ها به شکل مایع در زیر زمین بوده که به طور نامحدود در آنجا باقی می‌مانند.

برخی دانشمندان گفته‌اند که ممکن است خطرات زیادی در مورد ضبط و ذخیره کربن وجود داشته باشد از جمله اینکه د‌ی‌اکسیدکربن ضبط شده ممکن است از طریق شکاف‌های زمین به جو نشت کند. تبدیل این انتشارات به سنگ می‌تواند این مشکل را رفع کند.

برچسب‌ها: ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
sit vulputate, libero quis velit, id, ut felis quis, fringilla Aliquam dolor.