ایرانداک مخزن پایان نامه های دانشجویان ایرانی داخل و خارج کشور


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
مطالعه: حدود ۴ دقیقه
ایرانداک مخزن پایان نامه های دانشجویان ایرانی داخل و خارج کشور

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: وظیفه این مجموعه ثبت اطلاعات، نگهداری و پالایش پایان نامه ها و رساله های دانشجویان ایرانی داخل و خارج کشور است.

نورالله رزمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، با اشاره به نگهداری رساله دکترای حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در ایرانداک، افزود: از سال 1347 سازمان دهی اطلاعات علمی کشور آغاز شده است اما قدیمی ترین سند مربوط به سال 1324 و سندی نیز به زبان لاتین و مربوط به سال 1930 در بایگانی وجود دارد.

وی با بیان این که این پژوهشگاه، تنها متولی جمع آوری و ساماندهی پایان نامه های دانشجویان ایرانی است، اظهار کرد: از سال 1387 جمع آوری برخط نیزآغاز شده است و هم اکنون تعداد پایان نامه های جمع آوری شده به بیش از 300 هزار جلد رسیده است؛ پایان نامه ها در شش شاخه علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر، کشاورزی، علوم پایه و پزشکی جمع آوری می شوند که بیشترین آمار مربوط به حوزه علوم انسانی است.

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه علمی ایران گفت: علاوه بر حوزه های علمیه و دانشگاه های پزشکی بیش از600 دانشگاه و موسسه پژوهشی در سامانه این پژوهشگاه عضو هستند.

رزمی در تشریح مراحل انتخاب موضوع پایان نامه افزود: در گام نخست دانشجو عنوان پایان نامه خود را ثبت و دفتر کارشناسی دانشگاه او نیز از نظر حقوقی آن را تایید می کند و دانشجو موضوع پایان نامه را پس از تایید کارشناسی حقوق دانشگاه در سامانه ثبت می کند.

حذف موضوعات تکراری با استفاده از سامانه پیشینه پژوهش

وی با بیان این که برای جلوگیری از انجام کارهای تکراری سامانه ای در پژوهشگاه راه اندازی شده است، ادامه داد: قبل از شروع کار، دانشجو می تواند با استفاده از سامانه از پیشینه پژوهش و تاریخچه آن آگاه شود، تاکنون این سامانه بیش از یک صد هزار پاسخ به متقاضیان ارسال کرده است.

دسترسی به مطالب پایان نامه ها در سامانه گنج امکان پذیر است

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: پس از دریافت پیشینه و ثبت پایان نامه، دانشجو می تواند با استفاده از سامانه گنج به اطلاعات همه پایان نامه موجود حداکثر تا 20 صفحه دسترسی داشته باشد و استفاده کند.

ایرانداک دسترسی به محتوای پایان نامه ها را تسهیل می کند

رزمی افزود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) با استخراج مطالب پایان نامه ها و سازماندهی اطلاعات و تهیه واژه نامه، اصطلاح نامه و نمایه نامه موضوعی دسترسی کاربران را تسهیل می کند.

وی ادامه داد: در هر دو ثانیه سه جستجو در سامانه گنج انجام می شود و روزانه 20 هزار نفر از سامانه های ایرانداک استفاده می کنند.

رییس روابط عمومی پژوهشگاه گفت: از کارهای جدید انجام شده در ایرانداک تهیه سابقه جست وجو و مراجعه کاربران با استفاده از( logfile) است تا نیازهای کاربران شناسایی شده و دسترسی به آن ها تسهیل شود.

سامانه ساعت مرکز تبادل ایده و اجرا در سیاست های کلان کشور است

رییس روابط عمومی پژوهشگاه با اشاره به راه اندازی سامانه ساعت، گفت: در این سامانه نیازهای پژوهشی دستگاه های اجرایی به محققان ارائه و همچنین کارهای پژوهشی این کار یک ارتباط دوسویه بین دستگاه های اجرایی و تحقیقاتی کشور است که بین سیاست های کلان کشور و موضوعات پژوهشی تعادل برقرار می کند.

سامانه 'همانند جو' کاشف بدرفتاری های علمی است

همانند جو، سامانه ای است که در زمینه شناخت و کشف بدرفتاری های علمی و کپی پایان نامه های استفاده می شود و با هدف پیشگیری از بد رفتاری های علمی به کار گرفته شده است.
با استفاده از این سامانه می توان هر بخش از پایان نامه را انتخاب و مطالب مشابه آن را در صورت وجود در سامانه پیدا کرد.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و زیر نظر هیات امنا با نام نمادین «گنج دانش» و شعار «به از گنج دانش به گیتی کجاست» و در قالب سه پژوهشکده فعالیت می کند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نماینده ایران در شبکه اطلاع‎رسانی آسیا و اقیانوسیه: «اپین» نیز هست که از سوی برنامه 'اطلاعات برای همه 'یونسکو هدایت می شود، www.irandoc.ac.ir آدرس دسترسی به این پایگاه اطلاعاتی است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
nunc Aliquam Donec dolor. ante. commodo Nullam leo Curabitur eget