استفاده از نانوذرات طلا برای حمله به تومورهای سرطانی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
استفاده از نانوذرات طلا برای حمله به تومورهای سرطانی

دانشمندان دانشگاه واشنگتن موفق شدند با متصل‌ کردن نانوذرات طلا به گلبول‌های سفید، تومورهای سرطانی را هدف قرار دهند.

به نقل از گیزمگ، محققان رویکرد جدید خود را روی موش‌ها آزمایش کردند؛ آن‌ها ابتدا یک تومور را در بدن این حیوانات کاشتند و سپس این ناحیه را در معرض نور نزدیک مادون قرمز قرار دادند. این امر موجب التهاب این ناحیه و جذب گلبول‌های قرمز موسوم به نوتروفیل‌ها به سمت آن شد.

محققان سپس نانوذرات طلای مجهز به پادزهر را به بدن موش‌ها تزریق کردند تا خود را به نوتروفیل‌ها بچسبانند.

معمولا مجموعه‌ای از شریان‌های خونی به عنوان مانع، تومور را محاصره می‌کنند و این امر تزریق دارو به داخل آن‌ها را دشوار می‌کند. اما گلبول‌های سفید می‌توانند وارد تومور شوند و نانوذرات را با خود به درون آن حمل کنند.

زمانی که گلبول‌های حامل این نانوذرات وارد تومور شدند، دانشمندان پالس دیگر نور نزدیک مادون قرمز را به این ناحیه وارد کردند؛ این پالس، طلا را داغ و سلول‌های سرطانی را از درون نابود کرد.

این نخستین مطالعه‌ای است که در آن دانشمندان از محموله نانوذرات متصل به گلبول‌های سفید استفاده می‌کنند.

در آینده می‌توان این نانوذرات را مجهز به محموله‌های داروهای شیمی درمانی کرد و  تیم علمی امیدوار است چنین روشی منجر به ارتقای کارآیی درمان‌های سرطان شود.

جزئیات این تحقیق در Advanced Materials منتشر شد.

مقاله‌ای در مورد نانو ذرات طلا با عنوان "مروری بر نانوذرات طلا: روش های سنتز و کاربردهای آن"

طلا در ابعاد ماکروسکوپی، فلزی زرد و درخشنده ویکی از بی اثرترین فلزات محسوب می شود؛ خنثی بودن طلا  و مقاومت آن در مقابل اکسیداسیون سطحی یکی از خصوصیات مهم این ماده است. زمانی که فلز طلا در ابعاد نانو تولید می شود، ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن دستخوش تغییرات بسیاری می گردد.
نانوذرات طلا به روش فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تولید می شود. کارایی و پتانسیل کاربردی این ذره ها در کاتالیست و استفاده از آن به عنوان نشانگرهای میکروسکوپ الکترونی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نانو ذرات طلا کاربرد وسیعی در تشخیص و درمان بیماری ها دارد و دارای اثرات ضد باکتریابی مناسبی بر علیه عفو نت های انسانی است.

لینک دانلود مقاله مروری بر نانوذرات طلا: روش های سنتز و کاربردهای آن

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
odio ipsum Curabitur efficitur. fringilla at Phasellus felis Nullam porta. Praesent dictum