آلدئید موجود در شامپوها سرطان‌زا است


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
آلدئید موجود در شامپوها سرطان‌زا است

دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافته‌اند گروهی از مواد شیمیایی موجود در شامپوها، مشروبات الکلی و اگزوز خودروها می‌توانند سرطان‌زا باشند.

آلدئید ترکیبی آلی است که یک گروه کربونیل در یک سر خود دارد. این گروه عاملی دارای کربنی است که از یک سو با پیوند دوگانه به اکسیژن و از سوی دیگر یک اتم هیدروژن پیوند دارد. فرمول شیمیایی این بخش از ماده را (-CHO) می‌نویسند.

فرمالدئید، ساده‌ترین عضو گروه آلدئیدها

از آلدئیدهای زبانزد می‌توان اتانال، متانال و بنزآلدهید را نام برد.

واژه آلدئید (Aldehyde) از دو واژه الکل (Alcohal) و هیدروژن‌گیری (dehydrogenation) گرفته شده است. هرگاه از الکل نوع اول هیدروژن‌گیری شود، در آن صورت، ماده‌ای تولید می‌گردد که آلدئید نامیده می‌شود.

به نقل از دیلی‌میل، این مواد شیمیایی موسوم به "آلدئیدها" در مقادیر بسیار کوچک در بدن تولید می‌شوند اما می‌توان آنها را در همه‌ جای محیط یافت.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آلدئیدها ممکن است توانایی بدن در تثبیت دی‌.ان‌.ای را کاهش داده و موجب ابتلا به سرطان شود.

دانشمندان در این تحقیق از سلول‌های انسانی استفاده کردند که به لحاظ ژنتیکی مهندسی شده بودند. آن‌ها از سلول‌های مهندسی شده برای بررسی این موضوع استفاده کردند که آیا آلدئیدهای موجود در هوای آلوده و منابع دیگر موجب بروز سرطان می‌شوند یا خیر.

محققان دریافتند این مواد شیمیایی می‌توانند ساز و  کارهای دفاعی بدن را بشکنند؛ این ساز و کارها شامل سلول‌های سالمی‌اند که هنگام تقسیم، به ترمیم آسیب وارده به دی‌ان‌ای کمک می‌کنند.

بدن دارای دو نسخه از ژن BRCA2 است و این ژن، پروتئینی تولید می‌کند که به ترمیم دی‌ان‌ای آسیب‌دیده کمک می‌کند. چنانچه این آسیب ترمیم نشود، می‌تواند موجب سرطان شود.

بر اساس یافته‌های جدید، آلدئیدها موجب کاهش این پروتئین در سلول‌ها می‌شوند و این موضوع  به نوبه خود سلول‌ها را تضعیف می‌کند.

افرادی که ژن BRCA2 در آن‌ها مشکل دارد، در معرض ابتلا به سرطان‌های پستان، تخمدان، پروستات و لوزالمعده هستند.

دانشمندان دانشگاه کمبریج این دستاورد علمی را مهم توصیف کردند اما به گفته آن‌ها،‌ هنوز تا کارکردهای فوری برای عموم فاصله دارد.

جزئیات این مطالعه در journal Cell  منتشر شد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
libero libero massa sit leo tempus libero. quis, odio commodo dolor Nullam