آزمون میدانی ماده بومی ضدخوردگی صنایع نفت و گاز در 9 چاه نفتی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
مطالعه: حدود ۳ دقیقه
آزمون میدانی ماده بومی ضدخوردگی صنایع نفت و گاز در 9 چاه نفتی

محققان پژوهشگاه صنعت نفت در راستای بومی‌سازی مواد ضدخوردگی در صنایع نفت و گاز با استفاده از فناوری نانو موادی را عرضه کردند که در حال حاضر این ماده در 9 حلقه چاه نفت در منطقه خانگیران تست میدانی شد.

بومی‌سازی و تولید مواد افزودنی بازدارنده خوردگی برای استفاده در شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز و همچنین بهینه‌سازی خواص مواد افزودنی مذکور با استفاده از علم نانو فناوری و بکارگیری نانو مواد در دستور کار محققان پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته است.

یکی از مشکلات عمده صنایع نفت و گاز خوردگی فلزات است؛ به گونه‌ای که این مساله سالانه مبالغ هنگفتی را به خود اختصاص می‌دهد، به همین جهت وقفه در تولید، زیان قابل توجهی چه از نظر تولید هیدروکربن‌های نفتی و چه از نظر هزینه تعمیرات در پی خواهد داشت. از این رو سلامت تجهیزات در طول عمر مفید آنها مسأله اساسی است.

از سوی دیگر گاز طبیعی استخراج شده از داخل چاه حاوی مقدار زیادی گازهای هیدروژن سولفید و کربن دی اکسید است و این امر موجب اسیدیته زیاد گاز می‌شود که به آن، "گاز ترش" می‌گویند. گاز ترش باعث بروز خوردگی در تجهیزات سر چاهی و لوله‌های انتقال گاز و در نتیجه خرابی سیستم‌ها شده و در نهایت موجب بروز مشکلات اقتصادی زیادی می‌شود.

بر این اساس از سال‌های قبل استفاده از بازدارنده‌های خوردگی به عنوان یکی از روش‌های کارآمد کنترل خوردگی در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار ‌گرفته است. بازدارنده خوردگی ماده‌ای است که به مقدار کم به سیستم افزوده می‌شود تا واکنش شیمیایی را کند یا متوقف کند؛ ضمن آنکه استفاده از آن کاهش قابل ملاحظه جریان الکتریکی از طریق افزایش مقاومت اهمی را به دنبال دارد.

در حال حاضر شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز برای کنترل خوردگی از بازدارنده‌های خوردگی خارجی استفاده می‌کنند؛ ولی به منظور تولید داخلی بازدارنده‌های خوردگی مورد نیاز شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز، از سال 91 پروژه مشترکی بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت مناطق مرکزی (شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق) اجرایی شد.

در این طرح تحقیقاتی مقرر شد تا علاوه بر بومی‌سازی تولید مواد افزودنی بازدارنده خوردگی برای استفاده در شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز، اقدام به بهینه سازی خواص آنها با استفاده از نانوفناوری شود.

بر همین اساس و با انجام این پروژه، سه نوع بازدارنده خوردگی مخصوص سیستم سر چاهی (به مقدار 5 بشکه)، مخصوص سیستم پیوسته محلول در آب (49 بشکه) و مخصوص سیستم پیوسته محلول در روغن (10 بشکه) تولید شد، ضمن آنکه آزمون نیمه میدانی با نتایج موفقیت آمیز به ترتیب در چاه‌های 29، 36 و 38 منطقه خانگیران اجرایی شد.

مرحله اول آزمون میدانی نمونه بازدارنده خوردگی مخصوص سیستم پیوسته محلول در آب، به صورت آزمون جمع‌آوری در 9 چاه انجام شده است و اکنون پروژه در حال نهایی شدن آزمون میدانی نمونه مذکور تا پایان امسال است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
non Aliquam amet, ut elit. consectetur quis facilisis