کشف بعد چهارم در فضا


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
کشف بعد چهارم در فضا

محققان وجود بعد چهارم در فضا را اثبات کردند. معمولا در علوم هرچیزی در یک فضای فیزیکی سه بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و زمان به عنوان بعد چهارم در نظر گرفته می‌شود.

اما اکنون دو گروه از محققان نشان دادند چیزی فراتر از زمان به عنوان بعد چهارم در فضا وجود دارد.

به گزارش از ساینس، محققان اروپایی و آمریکایی با کنارهم قراردادن دو ساختار دوبعدی فضایی توانستند از طریق اثر کوانتومی هال ویژگی‌های بعد جدیدی را درفضا شناسایی کنند.

در واقع از دیدگاه فیزیکی یک سیستم 4 بعدی وجود ندارد، اما با استفاده از این سیستم ترکیبی می‌توان ویژگی‌های چهاربعدی اثر کوانتومی هال را مشاهده کرد.

ساختار دوبعدی محققان اروپایی دربرگیرنده اتم هایی بود که تا نزدیکی صفر مطلق سرد شده‌اند و با استفاده از لیزر در یک صفحه دوبعدی قرار گرفته‌اند.

ساختار دوبعدی محققان آمریکایی نیز شامل یک لیزر بود که برای کنترل عبور پرتوهای نور از درون قطعات شیشه مورد استفاده قرار گرفته است.

اکنون بر اساس محاسبات بسیار پیچیده‌ای که در سال 2016 میلادی منجر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد، می‌دانیم که اثر کوانتومی هال نشان دهنده وجود بعد چهارم است.

به عبارت دیگر همانطور که یک ساختار سه بعدی سایه‌ای دوبعدی ایجاد می‌کند، محققان اکنون یک سایه سه‌بعدی یافته‌اند که احتمالا متعلق به یک ساختار چهاربعدی است و با وجود این که خود ساختار چهاربعدی قابل رویت نیست، از آثار و ویژگی‌های آن می‌توان به وجود چنین ساختاری پی برد.

به اعتقاد محققان، این تحقیقات از آثار و ویژگی‌های بعد چهارم یک تصویر کلی به دست می‌دهد. نتیجه این تحقیقات قوانین فیزیک را دستخوش تغییر می‌کند.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
sit risus. Aenean porta. odio ut suscipit