نانو حسگرهای فضایی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
نانو حسگرهای فضایی

space-8734647

محققان موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) شناساگری مبتنی بر نانوسیم تولید کرده‌اند که می‌تواند تحولی در مخابرات لیزری ایجاد کند. ناسا سفارش دهنده این شناساگر است.
فضاپیماها معمولا از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات به زمین استفاده می‌کنند. سیگنال‌های لیزری اطلاعات بیشتری با خود حمل می‌کنند اما نور با رسیدن به زمین تقریبا غیرقابل شناسایی می‌شود.

ریچارد میرین و همکارانش از موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) اخیرا شناساگر نوری نانومقیاسی به سفارش ناسا ساخته است که با استفاده از آن اطلاعات ارسالی از نقاط بسیار دور در فضا را می‌توان دریافت کرد. این اطلاعات پیش از ارسال باید کدگذاری شوند. بهترین روش برای این کار آن است که فاصله زمانی میان پالس‌های نوری را تغییر داد به‌طوری که بتوان این پالس‌ها را به‌صورت صفر و یک در آورد.
میرین و همکارانش با استفاده از رشته‌های نانوسیم شناساگری ساختند که می‌تواند در دمای منفی ۲۷۰ درجه سانتی‌گراد کار کند. این شناساگر قادر است فوتون‌های رسیده را ۱۰۰ برابر بیشتر از شناساگرهای معمولی تقویت کند.
باس بندسدراپ مدیر پروژه مریخ یک است. این پروژه قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ انسان‌ها را روی کره مریخ اسکان دهد. باس بندسدراپ می‌گوید: مخابرات لیزری موضوع بسیار جالبی است که مورد توجه ما قرار دارد. این یافته‌ اخیر محققان NIST موجب می‌شود تا مخابرات لیزری با مسافت طولانی جذابیت بیشتری پیدا کند.
منبع: نانو

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
ultricies sit massa ut Praesent ipsum luctus libero