شناسایی بیماری با نانو تراشه ای که بلعیده می شود


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
شناسایی بیماری با نانو تراشه ای که بلعیده می شود

محققان دانشگاه استلنبوش آفریقای جنوبی، نانو تراشه ارزان قیمتی ساخته اند که با بلعیده شدن و ورود به سیستم گوارش می تواند وجود عوامل بیماری زا را شناسایی کند.

به گزارش سایت فناوری های همگرا معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، به زودی مردم آفریقا ازفناوری بهره خواهند برد که در آن یک نانوتراشه عفونت باکتری را بسیار سریع تر و ارزان تر از روش های رایج شناسایی خواهد کرد.
دستاورد پزشکی مورد استفاده محققان دانشگاه استلنبوش آفریقای جنوبی، در این تراشه نوعی حسگر بوده که در مدت دو سال ابداع شده است، این فناوری به صورت پتنت در حال ثبت است.
این ابزار را در اوایل سال 2016 میلادی تجاری سازی شده و با هزینه کمتر از روش های رایج در اختیار بیماران قرار می گیرد، این نانوتراشه می تواند در مدت 15 دقیقه بیماری را شناسایی کند این در حالی است که روش هایی که از خون یا ادرار برای تشخیص طبی استفاده می کند معمولا چند روز زمان نیاز دارد.
سازمان نوآوری فناوری هزینه ساخت نمونه اول این ابزار را برای وارد شدن به مرحله تجاری سازی پرداخت کرده است.
به گفته یکی از محققان این طرح ، نکته جالب توجه دراین تراشه آن است که حسگر آن به صورت ویژه برای باکتری های ویژه ای طراحی می شود، شما می توانید این حسگر را برای باکتری مورد نظر تنظیم کنید یا اگر نگران آلودگی آب در روستاها هستید کافی است که این حسگر برای فعالیت باکتری ای کولا تنظیم شود، این حسگر قادر به شناسایی بیماری در غلات نیز است.
هرساله حدود 250 میلیون نفر به ارگانیسم های پاتوژنی مبتلا می شوند که حداقل 20 میلیون نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند، تشخیص سریع می تواند مانع مرگ بیماران شود.
پژوهشگران این پروژه از انتی بادی ویژه انتی ژن بیماری برای به دام انداختن آن استفاده می کنند، این نانوتراشه بعد از بلعیده شدن در سیستم گوارشی فعال شده و می تواند به شکار عوامل بیماری زا بپردازد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
at felis ultricies justo id commodo ut sem,