ساخت سلول‌های خورشیدی با فیلم‌های نازک رسانا


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
ساخت سلول‌های خورشیدی با فیلم‌های نازک رسانا

یک تیم از محققان آمریکایی و کره‌ای با استفاده از مواد به کار رفته در ساخت نوار فیلم، موفق به ایجاد سلول‌هایی خورشیدی شدند که هم شفاف است و هم رسانا.

این محققان یک فیلم نانوالیاف را توسعه دادند که 92 درصد شفافیت داشته، اما مقاومت الکتریکی آن حداقل 10 برابر بهتر از نمونه‌های قبلی است.

این فیلم نازک بسیار رسانا بوده و  دارای ترکیبی از ویژگیهای: منحصر به فرد شامل قابلیت خمیدگی، خاصیت کششی و شفافیت است که می‌تواند به ساخت پنل‌های خورشیدی کارآمدتر، پنجره‌های هوشمند خود گرم شونده، صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر و سطوح خنک کننده با عملکرد بالا کمک کند.

چیزی که این سلول‌های خورشیدی جدید را از نمونههای قبلی متمایز می‌کند این است که آنها از شفافیت و  رسانایی بی نظیری برخوردار هستند که این امر  در سلول‌های خورشیدی موجود مشاهده نمی‌شود چرا که شارژ الکتریکی پنل توسط نور خورشید سبب مات شدن سلول خورشیدی شده و به میزان قابل توجهی بازدهی تولید برق را کاهش می دهد.

اما محققان این پژوهش  با ساخت یک شبکه از الیاف مس رسانا و تعبیه سوراخ‌های بزرگ بین آنها برای گذر نور، بر این مشکل غلبه کردند.

این تیم بین المللی برای ساخت سلول های خورشیدی جدید نوارهای فیلم را با پوشش  polyacrylonitrile( نوعی پلیمر انعطاف پذیر با فیبرهای بسیار نازک)  تولید کردند و برای رسانا شدن آن، فلز اضافه کردند.

آنها سپس این پلیمر را به صورت رشته‌ای و به شکل یک شبکه در هم تنیده همراه با پوشش فیبر تبدیل کردند و مجددا لایه نازکی از مس را بر روی آن قرار دادند.

فیبرهای مس اندود رسانا
فیبرهای مس اندود رسانا

نتیجه این کار به شکل گیری بافت‌هایی با فیبرهای مسی منجر شد که جریان الکتریسیته را با کمترین مقاومت از خود عبور داده در حالیکه به دلیل فاصله بین فیبرها تا 92 درصد شفافیت خود را حفظ کردند.

این پژوهش در مجله Advanced Materials  به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها:

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
commodo mi, consequat. quis venenatis, mattis sed libero in