تولید پوشاک ضدگلوله با تغییر تغذیه کرم ابریشم


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
تولید پوشاک ضدگلوله با تغییر تغذیه کرم ابریشم

دانشمندان چینی برای استحکام بخشیدن به ابریشم تولیدی توسط کرمهای ابریشم، آن‌ها را با گرافن تغذیه کرده‌اند.

به نقل از گیزمودو، محققان دانشگاه تسینگوا امیدوارند بتوانند از این ماده محکم و رسانا برای تولید دستگاههای الکترونیک پوشیدنی، پوشاک ضد گلوله‌ و کاشت‌های پزشکی بهره ببرند.

محققان پیش از این به ابریشم مواردی مانند رنگ، عوامل ضدباکتریایی، پلیمرهای رسانا و نانوذرات را اضافه کرده بود که این کار یا از طریق ترکیب ابریشم تولیدی با مواد یا تغذیه مستقیم افزودنی‌ها به کرمهای ابریشم محقق شده بود. این موجودات با استفاده از محلولی از پروتئین تولید شده در غدد بزاقی‌شان، پیله خود را می‌تنند.

دانشمندان چینی به منظور دستیابی به ابریشم بهبود یافته با کربن، کرمهای ابریشم را با برگهای توت آغشته به نانولوله‌های کربنی تک دیواره یا گرافن تغذیه کرده و پس از آنکه این موجودات، پیله خود را بافتند، پیله‌ها را جمع‌آوری کردند.

اصلاح ابریشم آماده نیازمند حل کردن نانومواد در محلول‌های شیمیایی سمی و اعمال آن‌ها به ابریشم است، از این رو روش تغذیه یک شیوه ساده تر و سازگارتر با محیط زیست به شمار می‌رود.

ابریشم‌های بهبود یافته برخلاف انواع معمول، دو برابر محکم‌تر هستند و می‌توانند حداقل 50 درصد تنش بیشتری پیش از شکستن را تحمل کنند. محققان فیبرهای ابریشم را تا 1050 درجه سانتیگراد حرارت دادند تا پروتئین ابریشم را به ذغال تبدیل کنند و سپس ساختار و رسانایی آن‌ها را بررسی کردند.

نتایج نشان داد که ابریشم‌های اصلاح شده برخلاف نمونه‌های عادی، می‌توانند رسانای برق باشند. همچنین تصاویر میکروسکوپ الکترونی و طیف‌سنجی رامان نیز نشان داد که این فیبرهای اصلاح شده دارای ساختار بلوری منظم‌تری هستند.

این تحقیق در مجله Chemical & Engineering News منتشر شده است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
felis quis Aenean sit pulvinar ut