باکتری های نفت خوار، راهکاری برای مهار لکه های نفتی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
باکتری های نفت خوار، راهکاری برای مهار لکه های نفتی

محققان ایرانی با استفاده ازباکتری طبیعی و بومی ایران موفق به تولید ماده پراکنده کننده لکه های نفتی در دریا در کمتر از یک دقیقه شدند.

علی ابوالحسنی مدیرعامل شرکت زیست فناوران صنعت و محیط روزسه شنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود:این محصول از بیوسورفکتانت های میکروبی- باکتریایی طبیعی و بومی ایران تولید شده و قادر است علاوه بر مهارلکه های نفتی مانع تاثیر لکه های نفتی بر سواحل و روند تجزیه بیولوژیکی ترکیبات نفتی را در دریا تسریع می کند.

وی بیان کرد:این محصول نمونه داخلی ندارد، اما نمونه خارجی آن توسط شرکتهای آمریکایی تولید می شود،ازاین محصول نمونه هایی که اکثرا پایه شیمیایی داشته دردنیا وجود دارد که می تواند آثار نامطلوبی برمحیط داشته باشند.

ابوالحسنی افزود: محصول تولید شده در ایران پایه بیولوژیکی و باکتریایی دارد، این محصول از باکتری های طبیعی و بومی مناطق جنوبی ایران تهیه شده است، وقتی لکه نفتی در دریا ایجاد می شود با افشانه کردن مخلوط این محصول با آب برروی لکه نفتی ، اثرپراکندگی آن به سرعت نشان داده خواهد شد.

وی بیان کرد: زمانی که ماده به لکه نفتی افشانه می شود، خاصیت چسبندگی نفت وبه ویژه تاثیر نامطلوبی که بر روی سواحل خواهد گذاشت جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه این محصول از باکتری های طبیعی آب دریا تهیه شده است، افزود: محصولات شیمیایی که به لکه نفتی زده می شود پروسه تجزیه طبیعی نفت در محیط دریا را خیلی کند می کند در صورتی که در این محصول نه تنها کند نمی کند بلکه عمل تجزیه و امحاء مواد نفتی را در آب دریا را تسریع می کند.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه زمان استفاده از این محصول بلافاصله بعد از ریزش نفت در دریا توصیه می شود، گفت: تاییدیه محیط زیستی از معاونت پژوهشی سازمان محیط زیست برای این محصول گرفته شده و درحال حاضر سعی داریم تاییدیه بین المللی برای این محصول نیز گرفته شود زیرا به کار گرفتن این محصول در آب های آزاد نیازمند داشتن تاییدیه بین المللی است.

این محقق ادامه داد: دراین پروژه نمونه آزمایشگاهی این محصول ساخته شده است و اکنون درحال اجرای پروژه تولید نیمه صنعتی محصول با کمک مدیریت پژوهش توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران هستیم.

این محصول درپانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که در اسفند 94 برپا شد، درمعرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته شد.

برچسب‌ها: ,

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
quis, ipsum Curabitur porta. adipiscing Phasellus facilisis Aenean