اهدا جایزه نوبل شیمی به دانشمندان امریکایی و آلمانی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
اهدا جایزه نوبل شیمی به دانشمندان امریکایی و آلمانی

nobelprize-2014

اریک بتزیگ، استفان هِل و ویلیام مورنر، به دلیل تلاش های شان در زمینه توسعه دانش بشری و کاهش محدودیت های مشاهده ذرات میکروسکوپی، موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۴ شدند. بتزیگ و مورنر شهروندان آمریکایی و دکتر هل از آلمان، جایزه ای ۱٫۱ میلیون دلاری، برابر با ۸ میلیون کرون سوئد را به یکدیگر به اشتراک می گذارند.

سال ها، دانشمندان معتقد بودند که وضوح میکروسکوپ های نوری به نیم طول موج نور یا ۰٫۲ میکرومتر محدود شده اما دکتر هل این حد را در سال ۱۹۹۴ میلادی پشت سر گذاشت. شیوه ای که وی برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ با دنیا به اشتراک گذاشت، متودی بود که از دو پرتوی لیزری برای دریافت تصویر با وضوح بیشتر نسبت به گذشته استفاده می شود.

دو دانشمند آمریکایی، متود ثانویه ای به نام “میکروسکوپیِ تک مولکولی” را ساخته اند که دکتر بتزیگ برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ آن را معرفی نمود. این شیوه به کنترل فلوئورسنس هر تک مولکول متکی است و در نهایت تصویری بسیار پر جزئیات در سطح نانو ارائه می دهد.

امروزه، نانوسکوپی برای ردیابی حرکات یک مولکول درون سلول ها کاربرد دارد و راه های جدیدی برای مطالعه روی بیماری های آلزایمر، هانتیگسون و پارکینسون به وجود آورده. همچنین از این روش می توان برای مطالعه سیناپس ها، فاصله بین دو سلول عصبی، در مغز و پروتین ها در تخم مرغ های بارور استفاده کرد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
massa commodo leo. ante. lectus sed