انواع پوشاک تولید شده با نانو ذرات - آیا نانو ذرات برای انسان مضر است؟


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
مطالعه: حدود ۴ دقیقه
انواع پوشاک تولید شده با نانو ذرات - آیا نانو ذرات برای انسان مضر است؟

نانوذرات به طور گسترده ای به عنوان پوششی بر روی لباس و پوشاک استفاده می شود تا آنها را به پوشاکی ضد آب، ضد باکتری، ضد آفتاب و ضد الکتریسته ساکن تبدیل کند.

بر اساس فهرست محصولات مصرفی، بیش از هزار و ۶۰۰ محصول با استفاده از نانوذرات که اندازه آنها بین یک تا ۱۰۰ نانومتر است ساخته شده است.

پوشاک تجهیز شده به نانوذرات:

انواع مختلفی از نانوذرات به پوشاکی که به تن می کنیم افزوده می شود.

نانو نقره ضد میکروب
نانوذرات نقره به خاطر توانایی بالایشان در کشتن باکتری و قارچ ها و پیشگیری از ایجاد بوی نامطبوعی که این میکروب ها در لباس ایجاد می کنند، به پوشاک افزوده می شوند.
نانوذرات نقره، یونهای دارای بار مثبت را آزاد می کنند که مانع از عملکرد سلول های باکتری می شود. اندازه بسیار ریز این ذرات، این لباس ها را نرم و قابل پوشیدن می کند.

سیلیس برای ضد آب و ضد لک کردن لباس ها
نانوذرات سیلیس در بافت پارچه گنجانده شده و یا به سطح لباس اسپری می شود تا پوششی ایجاد کند که مانع نفوذ آب و یا مایعاتی شود که بر روی لباس لکه ایجاد می کنند.
زاویه و زبری پوشش سیلیس، سطح کششی کافی ایجاد می کند مایعات به صورت دانه هایی از روی لباس به شکل قطره آب جا شده و به بافت لباس نفوذ نکنند.

اکسید تیتانیوم و اکسید روی ضد آفتاب
آیا تا به حال حتی با پوشیدن تی شرت، دچار آفتاب سوختگی شده اید؟
از نانوذرات اکسید تیتانیوم و اکسید در پارچه استفاده شده تا لباس و پوست از آسیب خورشید در امان بماند. هر دوی این ذرات نور فرابنفش خورشید را پراکنده می کنند .

نانو ذرات ضد الکتریسته ساکن
برخی از پارچه ها بویژه پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند پلی استر و نایلون بار الکتریکی را به خود می گیرند. اما نانوذرات که رسانای برق هستند مانند اکسید روی اکسید تیتانیوم و اکسید قلع آنتیموان می توانند این شارژ جذب شده را تخلیه کنند.

عرضه پارچه های هوشمند
در زمان حال، لباس های مجهز به نانوفناوری عمدتا با استفاده از الیاف استاندارد ساخته می شوند که پوشش نانو را به آنها اعمال می کند. اما در آینده احتمالا شاهد پارچه هایی خواهیم بود که از نانوالیاف ساخته می شوند یعنی نانوذرات بخش جدایی ناپذیر بافت پارچه خواهند بود. عصر نوین پارچه های هوشمند می تواند به طور خودکار به بدن و محیط اطراف فرد واکنش نشان دهد.

پوشاک تنظیم کننده دما
محققان با استفاده از فناوری نانو پوشاکی تولید کرده اند که دمای بدن را تنظیم می کند. این خط پوشاک شامل کفش، ژاکت و کلاه است که با فشردن یک کلید گرما تولید می کند.

این ژاکت می تواند تا ۱۷ درجه سانتی گراد دما را پایین و تا ۴۰ درجه سانتی گراد دما را بالا ببرد و یا یک باتری به مدت هشت ساعت فعالیت خود را حفظ کند.

ایمنی نانوفناوری
اکنون "ناتالی ون گوتز" از دانشگاه ETH زوریخ سوئیس در حال بررسی آن است که آیا نانوذرات به کار رفته در الیاف، از لباس جدا می شود یا خیر. وی در آزمایشگاه جدا شدن نانوذرات از لباس و ورود آن به عرق تن را مورد بررسی قرار داده است.
وی می گوید اگر این نانوذرات از لباس جدا شوند ممکن است جذب پوست شود. در حالی که پوشاک تولید شده با اکسید تیتانیوم، نانوذرات خود را آزاد نمی کنند، اما نانوذرات نقره که به طور وسیع در سراسر جهان استفاده می شوند از لباس جدا شده و به عرق بدن می چسبد.
ریکارد آرویدسون از دانشگاه فناوری چالمرز در گوتنبرگ سوئد می گوید این امر مشکل آفرین خواهد بود. وی افزود: در حالی که نانو نقره و به طور کلی نقره برای انسان سمی نیست اما می تواند برای حیات دریایی و آبی سمی باشد.
آرویدسون نشان داده است که اگر نانونقره به طور گسترده در پوشاک استفاده شود می تواند به افزایش غلظت نقره در لجن های نیروگاه های تصفیه فاضلاب منجر شود.

گردآوری و تنظیم: گروه علم و فن آوری پرشین پرشیا

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
elementum suscipit libero. felis commodo quis diam