استفاده از اکسید روی کرم های ضدآفتاب برای تولید پنل خورشیدی


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
استفاده از اکسید روی کرم های ضدآفتاب برای تولید پنل خورشیدی

محقق ایرانی دانشگاه کونکوردیای کانادا شیوه‌ جدیدی برای استفاده از اکسید روی موجود در کرم‌های ضدآفتاب برای ساخت پنل‌های خورشیدی کارآمد ارائه داد.

به نقل از پاپیولار ساینس، امیر حسن پور، دانش‌آموخته دانشگاه‌های زنجان و خواجه‌نصیر طوسی و فیزیکدان دانشگاه کونکوردیا گفت: مزیت اصلی اکسید روی بر مواد نیمه‌رسانای دیگر فراوانی، ارزان‌ بودن آن است و  این که می‌توان از آن در ساخت ابزارهای باکیفیت به روشی ارزان استفاده کرد.

وی افزود: این ویژگی‌ها می‌توانند منجر به ساخت ابزارهای ارزان با عملکرد رضایت‌بخشی شوند که به مواد کمیاب وابسته نیستند.

این محقق و همکارانش شیوه جدیدی برای پردازش اکسید روی ارائه داده‌اند تا بتوان از آن به عنوان یک نیمه‌رسانا استفاده کرد.

می‌توان از این دستاورد برای تولید پنل‌های خورشیدی کارآمد و سلول‌های سوختی هیدروژن استفاده کرد.

اکسید روی در سطح میکروسکوپی دارای نانومیله‌های ریزی است که این نانومیله‌ها در اصل سازه‌های تک‌بعدی هستند که مسیری برای انتقال جریان الکتریسیته‌اند.

برای اینکه نانومیله‌ها جهت ساخت ابزاری مانند حسگرهای گازی و دیگر کاربردها کارآمد باشند، باید این نانومیله‌ها را در الگوهای خاصی چید. این فرآیند نیازمند تجهیزات پیشرفته و گران است؛ با این حال، روش جدید دانشمندان می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

تیم علمی سطح صافی را با اکسید روی پوشاند و آن را تا دمای 400 درجه سانتی‌گراد حرارت داد. آن‌ها سپس لایه اول این سطح را با یک پلیمر پوشاندند و از یک پرتو الکترونی برای ایجاد روزنه‌هایی در آن استفاده کردند.

در مرحله بعد، حسن‌پور و همکارانش اکسید روی و ماسک الگوبندی‌شده را داخل بطری حاوی نمک روی و مواد شیمیایی حل‌شده در آب خالص قرار دادند و سپس محلول را حرارت دادند.

در نهایت مشخص شد روی و آب فقط در داخل روزنه‌ها واکنش نشان دادند بنابراین نانومیله‌ها فقط در این روزنه‌ها شکل گرفتند و پس از برداشتن پلیمر، الگوهای نانومیله‌ها به جا ماندند.

دانشمندان با رشد دادن نانومیله‌ها در الگوهای خاص، می‌توانند کریستال‌های فوتونیکی تولید کنند و این کریستال‌ها قادر به شکار نور هستند.

همچنین می‌توان از نانومیله‌ها برای تولید لیزرهای فرابنفش کارآمدتر، پنل‌های خورشیدی کارآمدتر و سلول‌های سوخت هیدروژنی ارزان‌تر استفاده کرد.

جزئیات این دستاورد علمی در Materials and Design منتشر شد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
tristique ut massa dapibus adipiscing velit,